Consumentenonderzoek 2023
We hebben meer dan 9000 consumenten ondervraagd om je de nieuwste e-commerce inzichten te kunnen brengen. Kom meer te weten over hun verzendverwachtingen en ontdek hoe je jouw concurrenten een stapje voor kunt zijn door je klanten de beste verzendervaring te bieden.
Op zoek naar de belangrijkste inzichten?
Over het consumentenonderzoek
Op zoek naar de nieuwste e-commerce statistieken? Dan ben je aan het goede adres.
Geslacht
Leeftijd
Locatie
Bij Sendcloud geloven we nog steeds dat de klant altijd altijd gelijk heeft, en daarom hebben we een 9000+ consumenten gevraagd een aantal essentiële vragen te beantwoorden met betrekking tot hun ervaringen en verwachtingen. Om een duidelijk beeld te krijgen van jouw klanten, hebben we shoppers uit Europa en de VS ondervraagd.We delen daarnaast ook de verschillen in shopgewoonten tussen Gen Z, Millennials, Gen Z en Boomers. Ook kijken we naar de jaarlijkse veranderingen per land en generatie.
E-commerce statistieken van de afgelopen jaren
Laten we, voordat we verder gaan, eens uit deze achtbaan van de afgelopen 3 jaar stappen en kijken naar wat er de afgelopen jaren is gebeurd…
2014-2019
Stabiele
en beheersbare groei
2020
Hyper-growth
veroorzaakt door de uitbraak van de pandemie
2021
56% toename
in sales in de afgelopen 2 jaar (VS)
2022
Hyper-growth afgenomen
door “einde” pandemie
2023
Angst voor een recessie
maar groei nog steeds mogelijk
2014-2019
Stable
and manageable growth
2020
Hyper-growth
caused by the outbreak of the pandemic
2021
56% increase
in sales in 2 years (US)
2022
Hyper-growth curtailed
as pandemic “ended”
2023
Fears of a recession
but with growth still likely
47% van de consumenten bestelt 2x per maand of meer
Gemiddeld bestellen consumenten 1.7 x maand
Het gemiddelde aankoopbedrag is €136
Het gemiddelde aankoopbedrag is 100 euro of meer
Consumenten zijn bereid om bijna 5 dagen op hun order te wachten
Consumenten zijn geduldiger geworden
Consumenten zijn bereid 5-6 dagen te wachten op hun terugbetaling
De maximale termijn voor terugbetaling in de EU is 14 dagen.
23.000 bedrijven gebruiken Sendcloud om
aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen
Geef je klanten de perfecte bezorgervaring en
bespaar tegelijkertijd op logistieke kosten.
E-commerce statistieken over verzending in Europa en de VS
Je bedrijf uitbreiden naar nieuwe markten staat bovenaan de prioriteitenlijst van de meeste online retailers.
Om succesvol te zijn in een overvolle markt moet je de gewoonten en voorkeuren in verschillende landen en regio’s kennen.
Wist je dat…
…Franse consumenten hun pakketten liever ophalen bij een servicepunt, terwijl Spaanse en Italiaanse klanten enthousiast worden als ze hun eigen bezorgdatum kunnen kiezen?
Het zijn de kleinste verschillen die de grootste impact hebben.
De bereidheid om voor verzendkosten te betalen hangt af van de orderwaarde
Premium verzending, maar ook prijspsychologie kunnen redenen zijn waarom het gemiddelde hoger is voor hoge bestelwaarden.
Laten we eens kijken naar de meest populaire bezorgmethoden volgens consumenten in 2023
De favoriete vervoerders verschillen per land. Ontdek meer op deze kaart.
Klik op de vlaggen om de favoriete vervoerders per land te zien
23% van de consumenten zou geen bestelling plaatsen als tracking niet beschikbaar is
Sms-tracking wint terrein als het gaat om de manier waarop consumenten hun updates willen ontvangen
Verminder klantvragen en
verhoog je klantbinding
Houd klanten automatisch op de hoogte met tracking updates in je eigen branding om de klanttevredenheid te verhogen en de verkoop te stimuleren.
Generaties
Het is niet alleen belangrijk waarheen je verzendt, maar ook naar wie.
Laten we retourzendingen als voorbeeld nemen…
Het einde van gratis retourneren…
Het concept van “bracketing”, ook wel bekend als “kopen-en-uitproberen” kost bedrijven veel geld. Het resultaat: steeds meer grote spelers maken een einde aan gratis retourzendingen (bv. Zara, H&M en Uniqlo). Wordt dit een nieuwe richting voor retourzendingen in de toekomst?
De houding tegenover zelf betalen voor retourzendingen lijkt te veranderen bij de jongere generaties. Kijk hieronder maar eens wat Gen Z en de Millennials erover te zeggen hebben.
Meer klanten zijn bereid te betalen voor een retourzending
De maximale prijs die consumenten bereid zijn te betalen hangt af van de orderwaarde maar ook van de leeftijd.
Hoe ouder mensen worden, hoe geduldiger ze zijn als het gaat om terugbetalingen
Benieuwd naar meer inzichten?
Download gratis het volledige consumentenonderzoek!
Ontdek 25+ essentiële inzichten
- Ontdek welke verzendgerelateerde redenen ervoor zorgen dat klanten hun winkelwagen verlaten
- Ontdek welk effect de pandemie heeft op de bereidheid om verzendkosten te betalen
- Ontdek waarom consumenten de ene vervoerder boven de andere verkiezen
En meer!
Je klanten leren kennen is essentieel om je bedrijf te laten groeien. Begin nu of krijg er later spijt van.
Vraag het consumentenonderzoek gratis aan.