Elk jaar worden er bijna 250 miljard pakketten internationaal verzonden. En dat is niet zo gek. Wat je ook zoekt, je opent je browser en vindt een wereldwijde marktplaats die het product voor een paar euro bij je thuis levert. Waar internationaal verzenden vroeger een vermogen kostte, is kopen in het buitenland tegenwoordig niet meer iets waar je je spaarpot op hoeft stuk te slaan. Het is de dagelijkse realiteit van klanten en we plukken er allemaal de vruchten van.
Als klant verwachten we dat internationaal verzenden snel en zorgeloos verloopt, maar achter de schermen blijkt het vaak een stuk complexer te zijn dan het lijkt. Bij het internationaal verzenden heb je als onderneming te maken met risico’s, douanevereisten, strengere voorschriften en het beheer van retourzendingen. En alsof dat nog niet genoeg is, raakt naar schatting één op de tien pakketten kwijt – dus je hebt ook eens een goed retourbeleid nodig.
Elke online retailer die serieus werk wil maken van internationaal verzenden, heeft een duidelijke strategie nodig. Er is helaas geen pasklare oplossing – jouw strategie moet afgestemd zijn op de lokale markt, waarbij je vervoerders vindt die je klanten vertrouwen, en een krachtig verzend- en retourbeleid.
Als je overweegt internationaal te gaan verzenden, of je jouw wereldwijde verkoop een boost wilt geven, helpt deze complete gids voor internationale verzending je om het vanaf dag één goed te doen.
1. Wat is internationaal verzenden? De voordelen en uitdagingen
2. Ken je klant
3. De juiste vervoerder kiezen
4. De verzendkosten berekenen
5. Begrijp de wetgeving rondom internationaal verzenden
6. Je pakket door de douane
7. Hoe verpak en label je je internationale pakketten op de juiste manier?
8. Internationale verzendverzekering
9. Internationale retouren
10. Conclusie
1. Wat is internationaal verzenden?
Internationaal verzenden houdt in dat je een pakketje buiten je eigen land verstuurt. Simpel, of toch niet?
Wanneer je een pakket in binnen Nederland verstuurt, dan valt deze onder de binnenlandse wetgeving. Wanneer jouw pakket de landsgrenzen overschrijdt, is het onderhevig aan veel internationale wetten, regels en voorschriften. Dat is voor iedereen een uitdaging – zelfs als je goed bent in het invullen van formulieren.
En verzenden buiten de Europese Economische Ruimte is nog weer veel lastiger. Denk aan de vertragingen en chaos sinds Brexit. En vaak geldt: hoe verder je pakket gaat, hoe meer risico’s. Bedrijven die verzenden naar klanten in APAC, Noord-Amerika en Zuid-Amerika worden geconfronteerd met een complexe reeks douanevoorschriften en verzendcontroles waar je moeilijk doorheen komt. Daarom is het vinden van de juiste partner en het ontwikkelen van een gerichte strategie onmisbaar voor succes.
Om het niet lastiger te maken dan het al is, geven onze internationale verzendexperts de 7 basisonderdelen die je in elke verzendstrategie moet opnemen.
Voordelen voor internationaal verzenden voor online retailers
Je internationale verzendactiviteiten uitbreiden biedt veel voordelen. We noemen de belangrijkste:
- Meer klanten: Nieuwe markten, nieuwe klanten! Boor een wereldwijde markt aan en bereik nieuwe klanten. Het resultaat? Meer sales en omzet.
- Grotere naamsbekendheid: Geef je merk internationale bekendheid en vergroot het vertrouwen door internationaal te verkopen.
- Concurrentievoordeel: Onderscheid je van de concurrent door internationale verzending aan te bieden, én trek klanten aan die op zoek zijn naar wereldwijde verzendopties.
- Hogere gemiddelde bestelwaarde: Internationale klanten geven vaak meer uit per bestelling (om te compenseren voor de verzendkosten). Hierdoor stijgt je gemiddelde bestelwaarde.
- Meerdere inkomstenstromen: Verminder de afhankelijkheid van één enkele markt door je klantenbestand te verspreiden over verschillende landen.
- Ga van piekseizoen naar piekseizoen: Profiteer van de verschillende vakantieperiodes, seizoenen en belangrijke pieken wereldwijd om het hele jaar door consistent te verkopen.
- Leer en groei: Ontdek nieuwe werkwijzen en klantvoorkeuren, waardoor je blijft groeien en innoveren.
Uitdagingen en problemen van internationaal verzenden
Internationaal verzenden brengt natuurlijk ook uitdagingen met zich mee. Dit is waarom wereldwijd verzenden ingewikkelder is dan binnenlandse verzendingen:
- Voorwaarden, douane en regelgeving: Elk land heeft zijn eigen voorwaarden, douaneregels en voorschriften, die precies moeten worden nageleefd (denk aan het invullen van alle douanedocumenten). Om je te helpen de internationale verzendbegrippen beter te begrijpen, hebben we een uitgebreide woordenlijst met de bekendste internationale verzendtermen voor je gemaakt.
- Langere doorlooptijden: Internationale verzending gaat vaak gepaard met langere afstanden. Pakketten worden ook verwerkt door meerdere vervoerders, wat leidt tot langere levertijden.
- Hogere verzendkosten: Verzenden over de grens kan duur zijn vanwege de douanerechten, belastingen en hogere verzendtarieven.
- Risico op vertragingen: Factoren zoals douanecontroles, weersomstandigheden en geopolitieke kwesties kunnen onverwachte vertragingen veroorzaken.
- Taalbarrières: Communiceren met internationale klanten en partners kan lastig zijn door taalverschillen.
- Retourlogistiek: Het beheren van internationale retourzendingen is lastiger en kostbaarder dan nationale retourzendingen.
- Valuta- en betalingsproblemen: Wisselkoersen en verschillende (onbekende) betaalmethoden kunnen internationaal verzenden extra ingewikkeld maken.
Ondanks deze uitdagingen kun je met een goede strategie prima internationaal verzenden en zo optimaal profiteren van alle voordelen van internationaal verzenden.
De basis van internationaal succes begint met deze 8 fundamentele onderdelen voor een soepele internationale verzendstrategie en een verhoogde klanttevredenheid.
Wil je de volledige blog niet lezen?Bekijk onze video met de top 3 uitdagingen van internationaal verzenden.
2. Ken je klant
Om succesvol naar internationale markten te verzenden, is het belangrijk dat je je doelgroep begrijpt en voldoet aan landspecifieke verzendvoorschriften.
Ken en begrijp je afzetmarkt
Voordat je begint met internationaal verzenden, is het belangrijk dat je weet wat je klant wilt. Dit zijn een paar van de belangrijkste bevindingen uit ons jaarlijkse E-commerce Delivery Compass van 2023:
- De gemiddelde klant geeft met plezier honderden euro’s uit en bestelt gemiddeld 1,8 producten per maand – dat zijn meer dan twintig bestellingen per jaar.
- Maar iedereen weet dat niet elke klik tot een verkoop leidt. Wat is de belangrijkste reden dat klanten hun bestelling niet afronden? Van alle ondervraagden zegt 44% dat problemen met verzend- en leveringsopties ervoor zorgen dat ze afhaken.
- Klanten willen gemak, maar ook kosten besparen is belangrijk. 35% zegt gratis verzending te verwachten bij bestellingen van meer dan 150 euro.
- De gemiddelde klant verwacht een levering binnen 3 tot 4 dagen. Ze zijn bereid maximaal 5 dagen te wachten – langer dan je misschien zou denken.
Ons onderzoek toont aan dat klanten in verschillende regio’s uiteenlopende verwachtingen hebben over verzendtijden, prijzen, bezorging en retourbeleid.
Door profielen op te stellen met gedetailleerde verwachtingen van alle lokale klanten, kun je een aantrekkelijk en betaalbaar aanbod creëren. Zo kun je ook vaststellen in welke landen je aan de verwachtingen kunt voldoen en in welke niet.
Maar hoewel het belangrijk is om verschillen tussen alle landen te herkennen, heeft de globalisering er wel voor gezorgd dat er een grote groep consumenten is die ongeveer hetzelfde verwacht: een soepel klanttraject, van het browsen en het aankopen met één klik tot aan verzending en ontvangst.
Voldoen aan de verzendregels per land
Als je internationaal verzendt, is het belangrijk dat je de lokale regelgeving goed begrijpt. Elk land heeft zijn eigen regels en normen voor import, die van invloed kunnen zijn op alles: van de documentatie die je nodig hebt, tot de artikelen die je mag verkopen.
Om vertragingen, boetes en juridische problemen te voorkomen is het belangrijk dat je deze regels – zoals douaneprocedures, invoerrechten, en bepaalde productmarkeringen – naleeft. Als je op de hoogte bent van verboden en beperkte artikelen, zorg je er bovendien voor dat je goederen veilig en legaal het land van bestemming binnenkomen.
Door de regelgeving van elk land grondig te onderzoeken en je eraan te houden, kun je je internationale klanten een soepele en betrouwbare winkelervaring bieden.
Lees hier meer over verzenden naar Spanje, de Verenigde Staten, Frankrijk, België en ontdek wat Brexit heeft betekend voor zendingen naar het Verenigd Koninkrijk.
Je klant heeft betaald en nu is het tijd om het pakket te verzenden. Door de stijgende verzendkosten, moet je bij het kiezen van een vervoerder letten op een goede balans tussen kosten en snelheid.
Natuurlijk willen klanten dat hun bestelling er zo snel mogelijk is – en ze zijn bereid ervoor te betalen. Het onderzoeken van de klantverwachtingen in jouw doelmarkt, zal je helpen met het afbakenen van de opties.
Jouw ideale internationale verzendmethode kan sterk afhangen van jouw goederen en de verwachtingen van jouw klanten. Als je de verzendmethoden niet zorgvuldig overweegt, kun je al snel te veel uitgeven of belangrijke extra’s over het hoofd zien, zoals een goede tracking, expresslevering of dagspecifieke levering.
Over het algemeen zijn er drie verzendmethoden:
- Postdiensten
- Vervoerders
- Vrachtvervoerders
1. Postdiensten
Postdiensten verbinden zich met lokale partners om je pakketten te bezorgen.
- Voordelen: Goedkoper en over het algemeen meer vertrouwd door klanten.
- Nadelen: Het pakket moet van een andere vervoerder worden overgedragen zodra het de grens over is. Er is minder controle en zichtbaarheid met tracking en claims kunnen langer duren.
2. Vervoerders
Je kunt ook gebruikmaken van internationale vervoerders met netwerken over de hele wereld zoals DHL, DPD en UPS.
- Voordelen: Expresvervoerders als deze hebben sterke internationale netwerken, dus het is makkelijker om je bestellingen te volgen.
- Nadelen: Ze zijn over het algemeen duurder, wat de kosten voor je klant verhoogt.
3. Expediteur (freight forwarder)
Een expediteur is een tussenpersoon die bemiddelt tussen jou (de verzender) en de vervoerder.
- Voordelen: Een expediteur vermindert de rompslomp en biedt een complete oplossing.
- Nadelen: De kosten kunnen hoger zijn dan wanneer je rechtstreeks met de vervoerder samenwerkt en je relatie is met de tussenpersoon, niet met de vervoerder.
Welke partij je kiest voor je verzendingen, hangt af van verschillende factoren, waaronder verzendtijd, betrouwbaarheid, tracking en andere mogelijkheden. Je keuzes moeten worden afgestemd op de wensen en verwachtingen van je klanten.
Vraag jezelf bij het kiezen vooral af: Heb ik er vertrouwen in dat het bedrijf mijn pakket snel en veilig genoeg bij de klant kan krijgen tegen een prijs die ik bereid ben te betalen?
Voor meer inzichten in het optimaliseren van jouw vervoerdersstrategie, bekijk onze vergelijking van vervoerders en lees onze blogs over het gebruik van een multi-carrier aanpak en de voordelen van het samenwerken met third-party logistics (3PL).
4. De verzendkosten berekenen
Zodra je hebt bepaald welke goederen je moet verzenden, waar ze naartoe gaan en wie verantwoordelijk is voor de levering, kun je de verzendkosten berekenen.
De kosten van een internationale verzending worden bepaald door verschillende factoren, zoals verzendtarieven, belastingen en verpakkingsmateriaal. Daarnaast spelen ook brandstofkosten, verzendmethode (lucht, land of zee), snelheid, afstand, gewicht, afmetingen en een eventuele verzekering een rol in de uiteindelijke prijs.
Klanten willen producten tegen de laagste kosten, dus het is belangrijk dat je er alles aan doet om de verzendkosten zo laag mogelijk te houden.
Twee bekende strategieën zijn onderhandelen over verzendkosten voor bulken voordeeltarieven. In de meeste gevallen geldt: hoe groter je bedrijf (en hoe meer pakketten je verstuurt), hoe meer korting je kunt onderhandelen.
Verzendplatforms zoals Sendcloud kunnen hun schaal en omvang gebruiken om bulkkortingen en voordelige tarieven voor je te bedingen. Snelgroeiende bedrijven kunnen hierdoor toegang krijgen tot een eenvoudige, voordelige verzendoplossing, waardoor ze hun aandacht kunnen richten op waar het belangrijk is: hun klanten.
De meeste bedrijven en merken bieden verschillende verzendopties aan om het klanten eenvoudig te maken.
Zo kunnen pakketten worden ingedeeld naar grootte:
- Kleine artikelen kosten € 5 om te verzenden
- Middelgrote artikelen kosten € 10 om te verzenden
- Grote artikelen kosten € 20 om te verzenden
Het gebruik van deze opties maakt het gebruiksvriendelijk voor klanten om de totale kosten te berekenen.
Het is ook belangrijk om eerlijk te zijn tegen klanten over de kosten die ze moeten betalen voor het invoeren van goederen – anders kun je worden beschuldigd van misleiding. De kosten van het invoeren van goederen bestaan uit invoerrechten, btw en verwerkingskosten voor vervoerders. Hoewel je mogelijk niet tot op de cent nauwkeurig kunt berekenen, kun je kopers toch een schatting geven.
Waarom al die moeite doen? Als klanten niet op de hoogte zijn van deze kosten, kunnen ze jouw pakket weigeren. Dit betekent dat jij moet betalen voor de douanekosten en de kosten voor het terugsturen van het pakket. Of erger nog: als ze echt ontevreden zijn, kunnen ze ook je reputatie online schaden door slechte reviews achter te laten.
Lees onze tips over hoe je goedkoper internationaal kunt verzenden of download onze gratis checklist om het budgetteren en voorspellen van je internationale verzendkosten te vereenvoudigen.
5. De wetgeving begrijpen
Er zijn strenge controles op goederen die de grens overgaan. Zo zijn er goederen die compleet verboden zijn (die in geen geval mogen worden verzonden), goederen waarvoor beperkingen gelden (bijvoorbeeld hout dat onder het CITES-verdrag valt) en goederen die duidelijk moeten worden gelabeld (bijvoorbeeld goederen die lithium-ionbatterijen bevatten).
Als e-commerce retailer is het jouw verantwoordelijkheid om te begrijpen wat je wel en niet kunt verzenden en alle bijbehorende relevante formulieren in te vullen. Verzeker jezelf er dus van dat je aan alle verzendvereisten voldoet.
Wat zijn verboden artikelen?
Elk land en elke vervoerder heeft andere regels over wat wel en niet mag worden verzonden. Je moet dus grondig onderzoek doen voordat je een markt betreedt of een gebruik maakt van een vervoerder.
Over het algemeen mag je deze producten niet internationaal verzenden:
- Spuitbussen
- Alcoholische dranken
- Sigaretten
- Bederfelijke goederen
- Benzine of olie
- Nagellak
- Parfum en aftershave
- Gif
- Aanstekers
- Brandblussers
- Gasmaskers
- Loterij tickets
- Ruwe diamanten
- Beschadigde batterijen
- Magneten
Houd er bovendien rekening mee dat vervoerders steekproefsgewijs controleren op pakketten die er verdacht uitzien. Ze inspecteren pakketten die:
- Beschadigd of verkeerd verpakt zijn
- Lekken, vreemd ruiken of andere tekenen van ongepaste inhoud hebben
- Slecht verpakt of verdacht zijn.
Waarom doen ze dit? Ze zijn wettelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van hun activiteiten. Beschadigde batterijen kunnen bijvoorbeeld vlam vatten.
Als vervoerders of douaneteams producten vinden die niet mogen worden verzonden, worden ze in beslag genomen of vernietigd. Jij verliest de kosten van het product en blijft achter met een ontevreden klant.
6. Je pakket door de douane
Je goederen door de douane krijgen, is misschien wel de grootste uitdaging van internationaal verzenden. Hier lees je hoe je het proces soepeler kunt laten verlopen en ervoor kunt zorgen dat je pakketten zonder onnodige vertragingen op hun bestemming aankomen.
Incoterms
Bedrijven die internationaal verzenden, moeten duidelijke internationale handelsvoorwaarden (algemeen bekend als Incoterms) opstellen die naar elke klant worden gestuurd of online beschikbaar zijn.
Incoterms hebben drie kernfuncties:
- Kostenverdeling: Ze geven aan wie verantwoordelijk is voor de verzend-, verzekerings-, invoer- en douanekosten van de zending.
- Verdeling van verplichtingen: Ze geven aan wie verantwoordelijk is voor het vervoer en waarheen.
- Risico-overdracht: Zij geven aan wie verantwoordelijk is voor de goederen bij elke stap van de verzending. Ook geen de Incoterms aan wanneer het risico en de kosten van de levering overgaan van de verkoper naar de koper.
Welke documentatie heb je nodig voor je zending?
In de EU kunnen goederen vrij verzonden worden tussen landen. Als je buiten de EU verzendt, moet je een aantal formulieren invullen.
Afhankelijk van de vervoerder en de bestemming moet je bij internationale pakketten een CN22- of CN23-verklaring, een commercial invoice (handelsfactuur) invullen.
- Douaneverklaring CN22: Voeg een CN22 toe wanneer je goederen met een gewicht tot twee kilo en een waarde tot 425 euro verstuurt. Bevestig de douaneverklaring CN22 aan de buitenkant van het pakket.
- Douaneverklaring CN23: Wanneer je goederen met een gewicht van meer dan twee kilo en/of een waarde van meer dan 425 euro verstuurt, heb je de CN23 nodig. De CN23-verklaring is groter dan de CN22-verklaring en moet in een doorzichtige envelop aan de buitenkant van het pakket worden bevestigd. Stop ook een tweede exemplaar in de doos.
- CP71 formulier: Een extra verplicht document dat bij de CN23-aangifte wordt gevoegd.
- Handelsfactuur (commercial invoice): Voeg de handelsfactuur bij elke commerciële zending naar een land buiten de EU. De handelsfactuur is een verplicht douanedocument dat informatie bevat over de inhoud van het pakket en overeengekomen voorwaarden, zoals wie de douanekosten betaalt (de Incoterms).
- Certificaat van Oorsprong: Het Certificaat van Oorsprong (CvO) geeft de oorsprong van een product aan en laat zien waar een product is gemaakt. Een aantal landen buiten de EU eist bij de invoer van goederen een CvO.
- HS codes: Harmonized System Codes (HS codes) zijn essentieel voor het identificeren van de producten die worden verzonden. Deze codes worden wereldwijd door douaneautoriteiten gebruikt om tarieven toe te passen en internationale handelsstatistieken bij te houden. Vermeld de juiste HS-codes op alle douanedocumenten om vertragingen te voorkomen en een nauwkeurige berekening van invoerrechten en belastingen te garanderen.
- EORI-nummer: Het EORI-nummer is een unieke identificatiecode die wordt gebruikt voor het registreren en volgen van douane-informatie in de handel met niet-EU-landen. Met dit nummer kan sneller informatie worden uitgewisseld met douaneautoriteiten buiten de EU.
Het lijkt misschien ingewikkeld, maar het kan veel eenvoudiger. Verminder de rompslomp door onze tool te gebruiken voor het automatisch genereren van een commerciële factuur.
Met Sendcloud kun je verder eenvoudig ingevulde douaneformulieren aanmaken die aan alle wetgevingen voldoen. Hiermee voorkom je menselijke fouten en bespaar je veel tijd.
In de volgende blog geven we je nog 8 tips voor een soepele douane-inklaring.
7. Je internationale pakketten op de juiste manier verpakken en labelen
Je producten verpakken klinkt misschien eenvoudig. Maar wist je dat een pakket een val van 1,5 meter moet kunnen doorstaan? Onze experts geven je tips over hoe je jouw pakketten zo kunt verpakken dat ze bestand zijn tegen internationale verzending.
Juist verpakken doe je zo:
- Verstevig de hoeken van je pakket met verpakkingstape van minstens 48 mm breed.
- Zorg voor een ruimte van zes centimeter tussen het product en de verzenddoos.
- Vul het pakket met opvulmateriaal zoals noppenfolie of luchtkussens.
- Gebruik dozen van tweelaags golfkarton voor breekbare goederen en voeg extra bescherming toe met noppenfolie.
En zo niet…
- Vermijd te grote en zware dozen, want die kosten meer om te verzenden.
- Gebruik geen touw of garen om de doos af te sluiten en bedek een pakket ook niet met folie.
- Gebruik nooit kranten of andere media om pakketten in te pakken. Vanwege mogelijke lokale censuurregels kan je pakket om deze reden geweigerd worden.
Een duidelijk proces hebben voor het verpakken van internationale pakketten kan ervoor zorgen dat je goederen in de beste staat bij de klant aankomen. Het kost misschien wat tijd, maar het zorgt ervoor dat de pakketten beschermd blijven en je klanten tevreden zijn.
💡 Internationale adressen formatteren
In sommige landen hebben adressen geen huisnummer, postcode of zelfs geen straatnaam. Vervoerders passen specifieke opmaak toe op hun etiketten om ervoor te zorgen dat ze zonder problemen kunnen worden verzonden.
Het is aan jou om te onderzoeken welke informatie vereist is voor de landen waar je naar wilt verzenden. Ontwerp je checkout op deze manier zodat je klanten hun adres goed kunnen invullen. Pro-tip: Sommige plug-ins kunnen adressen automatisch invullen om problemen bij internationale verzending te voorkomen.
Experttips voor het juist adresseren van internationale pakketten
- Schrijf de naam van het land en de stad in het Engels
- ermeld geen ISO-codes bij de postcode of plaatsnaam, zoals FR, D, CH. Dit kan leiden tot vertraging of verwarring
Een adres juist opschrijven
- Naam ontvanger
- Straat met huisnummer/postbusnummer
- Postcode en plaatsnaam
- Naam van het land in hoofdletters
8. Verzekeren of niet?
We weten allemaal dat er problemen kunnen optreden en dat pakketten verloren kunnen raken. Een verzekering is daarom heel belangrijk. Het beschermt jou en je klant als er iets met je pakket gebeurt.
Bij sommige verzendopties zijn je pakketten standaard verzekerd voor een bepaald bedrag. Je kunt ook altijd een aanvullende verzekering afsluiten via de vervoerder of een derde partij.
De beslissing om je pakketten te verzekeren hangt af van je houding tegenover risico’s en de kosten van de artikelen die je verstuurt.
Overweeg bij het bepalen van de kosten van verzekeringen wat de gevolgen kunnen zijn als je geen verzekering aanbiedt. Wil je je klanten blootstellen aan risico’s en mogelijk je reputatie schaden door geen extra verzekering te bieden?
💡 Extra bescherming met een Verzend Bescherming
Met Verzend Bescherming kun je je pakketten beschermen tegen verlies en schade met eenvoudige schadeclaims en snelle terugbetalingen. De Sendcloud verzekering biedt een betere dekking dan een standaard vervoerdersverzekering.
En met behulp van Slimme Verzendregels kun je automatisch een verzekering toewijzen aan specifieke zendingen, zonder dat je daar verder over hoeft na te denken. Bijvoorbeeld: bestellingen van meer dan tweehonderd euro, of bestellingen met bepaalde producten of die naar bepaalde landen gaan, krijgen automatisch een verzekering toegewezen.
9. Internationale retouren afhandelen
Je hoopt dat al je klanten tevreden zullen zijn, maar we weten helaas dat dat niet zo is. In de e-commerce is het gemiddelde retourpercentage twintig tot dertig procent. Gezien het gedoe en de kosten zullen minder mensen internationale pakketten terugsturen – maar je hebt nog steeds een proces nodig om internationale retouren af te handelen.
Zijn er manieren waarop je je proces kunt verbeteren om retourzendingen te minimaliseren?
Ja. Denk aan het verbeteren van de verpakking om schade te beperken, het toevoegen van klantbeoordelingen zodat klanten goed weten wat ze kopen, en het aanbieden van flexibele terugbetaalopties zoals gedeeltelijke terugbetalingen.
Moet je internationale retourzendingen accepteren?
Dat ligt ingewikkeld. Landen hebben verschillende regels voor retourzendingen. In Europa hebben klanten volgens de regelgeving veertien dagen de tijd om een artikel terug te sturen, terwijl je in Australië hier wettelijk geen recht op hebt. Veel ondernemingen accepteren internationale retourzendingen echter wel – of ze daar nu wettelijk toe verplicht zijn of niet. Meestal doen ze dit omdat dit beter is voor hun bedrijfsimago.
Je hoeft niet te betalen voor de retourzending, maar je moet er wel voor zorgen dat je goederen in verkoopbare staat worden geretourneerd. Als een klant besluit een product terug te sturen, moeten klanten zelf kunnen kiezen hoe ze dat doen, inclusief het kiezen van een vervoerder en een afgiftepunt. Met een retourportaal zoals dat van Sendcloud, houd je controle over je retouren en profiteer jij en je klanten van een duidelijk proces.
Vergeet niet dat goederen die terugkeren naar jouw land ook weer door de douane moeten. Dat betekent ook dat alle documenten juiste moeten worden ingevuld. Door samen te werken met een retourpartner kun je ervoor zorgen dat dit automatisch wordt gedaan, zodat jij de retourzending snel kunt afhandelen en de terugbetaling kunt verwerken.
Lees onze blog voor meer informatie over het soepel verwerken van internationale retouren, of bekijk hoe Sendcloud bedrijven veilige en beschermde internationale retourzendingen biedt.
Nog niet helemaal klaar met onze verzendtips? Bekijk dan ook onze blog Internationaal verzenden – 7 geavanceerde strategieën, waarin we het hele onderwerp nog eens uitgebreid bespreken.
Conclusie – Het beheersen van internationaal verzenden
Internationaal verzenden kan ingewikkeld zijn, maar niet als je het juist aanpakt. Het is belangrijk dat je een goed doordachte strategie hebt waarbij je rekening houdt met de wensen van de klant, de internationale regelgeving en praktische overwegingen zoals de verzendkosten meeneemt.
En tot slot kunnen administratieve rompslomp, formulieren en juridische kwesties online retailers ervan weerhouden om te doen waar ze goed in zijn: klanten tevreden maken met hun producten.
Je kunt je eigen internationale verzendstrategie ontwikkelen, maar dit vergt veel tijd en geld. Werken met een internationale verzendpartner biedt veel voordelen.
Klanten kunnen hierdoor kiezen uit meerdere vervoerders en jij pakt mooie kortingstarieven mee. En tot slot maakt een gebruiksvriendelijk online retourportaal internationale retourzendingen zo eenvoudig mogelijk – voor zowel jezelf als je klant.
Download ons gratis stappenplan voor een praktische samenvatting van deze stappen: Jouw stappenplan voor internationale verzending.
Klaar om je internationale verzending naar een hoger niveau te tillen?
Wij helpen je graag op weg. Vraag een demo aan en ontdek hoe je jouw verzendprocessen kunt optimaliseren met Sendcloud.