Skip to main content

Steeds meer mensen shoppen online. En ook shoppen ze steeds vaker bij internationale webshops. Logisch, want verzendoplossingen voor internationaal verzenden zijn eenvoudiger en betaalbaarder dan ooit. Voor jou als online retailer is er dan ook geen beter moment om internationale verzendingen in je webshop aan te bieden en je concurrenten voor te blijven.

Zorg dat je niet achterloopt op je concurrenten, want er is geen beter moment om internationale verzending aan te bieden en grensoverschrijdend verzenden is eenvoudiger dan ooit tevoren. Wij zijn er om je te helpen bij het navigeren door de potentiële valkuilen van internationale verzending. 

Ontdek hoe je moeiteloos internationaal kunt verzenden met de internationale verzendoplossingen van Sendcloud voor e-commerce:

  1. Selecteer meerdere internationale verzendmethoden
  2. Vergelijk internationale verzendtarieven
  3. Verzend op een slimme manier met geautomatiseerde verzendregels
  4. Verzend je internationale pakketten veilig
  5. Genereer automatisch douaneformulieren
  6. Print je label en je documenten in één klik
  7. Bied een gelokaliseerde retour- en trackingervaring aan
  8. Zet de volgende stap met paperless trade
  9. Optimaliseer wereldwijde verzending op basis van data

Selecteer meerdere internationale verzendmethoden

Als je internationaal gaat verzenden, denk dan eerst goed na over je voorkeuren. Wil je zo goedkoop mogelijk verzenden? Of zo snel mogelijk? Of wil je je pakket altijd verzekeren tegen verlies of schade?

Wat je prioriteit ook is, wij bieden flexibele oplossingen voor internationale verzending op elk gebied. Ons multi-carrier verzendplatform heeft meer dan 100 vervoerders, waardoor je de beste opties kunt kiezen voor je internationale zendingen, of je nu de voorkeur geeft aan een toonaangevende internationale vervoerder of een lokale favoriet. Bovendien profiteer je van speciale tarieven die doorgaans alleen voor contracthouders beschikbaar zijn.

Zodra je je webshop verbindt met Sendcloud, worden al je bestellingen automatisch geïmporteerd in ons platform, waar je je verzendvoorkeuren kunt beheren en je labels kunt aanmaken.

Als er een bestelling binnenkomt voor een land buiten de EU, dan wordt er automatisch een internationale verzendmethode geselecteerd die beschikbaar is in je account. De bestelling blijft nog openstaan, en wordt gemarkeerd als ‘Bevat fouten’. Zo kun je internationale bestellingen eenvoudig herkennen en het labelformat vervolgens verder aanvullen wanneer nodig. Wanneer er een actie vereis is bij een betreffend label, dan wordt deze gemarkeerd met een bericht ‘Bevat fout’. 

De volgende stap is het bevestigen van de internationale verzendmethode waar je de voorkeur aan geeft. Klik op het potlood-pictogram naast de bestelling om de verzendmethode te wijzigen, mocht je de vooraf geselecteerde verzendmethode niet willen gebruiken.

International shipping with Sendcloud 2

Je komt nu in de weergave ‘Bewerk order’. In het vervolgkeuzemenu worden alle beschikbare verzendmethodes weergegeven op basis van de bezorgdiensten die je in je account hebt geactiveerd en kun je de juiste methode selecteren. 

Image 3 - International shipping with Sendcloud

Tip: Lees verder om te leren hoe je verzendregels kunt instellen om dit automatisch te doen op basis van je voorkeuren.

Vergelijk internationale verzendtarieven

Maar hoe weet je welke verzendmethodes je het beste kunt gebruiken? Zoals gewoonlijk, helpen we je hier graag mee verder! We tonen je alleen de  verzendmethodes die in aanmerking komen voor het verzenden van je pakket.

Dit betekent dat als het gewicht van je pakket buiten de verzendcriteria valt, die specifieke verzendmethode niet in de lijst wordt getoond. Hiermee verminder je het risico op een toeslag omdat je een verkeerde verzendmethode hebt gekozen. Ook bespaart het je tijd – je hoeft niet meer te zoeken welke verzendmethodes je kunt gebruiken voor je pakket.

Wil je alle beschikbare verzendopties voor je internationale verzending zien? Met onze prijscalculator kun je de tarieven bekijken en nagaan of er een verzekering is inbegrepen. Gebruik deze tool om alle verzendmogelijkheden en prijzen te bekijken. Op die manier kun je eenvoudig zijn welke optie het goedkoopste is om geld te besparen.

Ga naar Instellingen bij je Sendcloud account, en selecteer Prijscalculator om deze tool te gebruiken. Voer het land van herkomst en het land van bestemming in, het gewicht en de afmetingen van je pakket,  en klik op “Toon verzendopties”

Image 4 - International shipping with Sendcloud

Het Sendcloud-platform biedt aanbevelingen voor verzendmethoden. Je kunt snel tarieven vergelijken voor alle vervoerders die in je account zijn ingeschakeld, zodat je de meest kosteneffectieve verzendmethode voor je pakket kunt vinden.

Onthoud: Sendcloud geeft je toegang tot speciale tarieven zonder onderzoek of onderhandelingen. Start een gratis proefperiode van 14 dagen om te ervaren hoe eenvoudig het is om achterover te leunen en de beste lokale en internationale vervoerders voor jouw markten te vinden.

Verzend slim met geautomatiseerde verzendregels

We legden je net uit hoe je per specifieke bestelling een verzendmethode kunt kiezen. Maar wat als je meerdere internationale bestellingen per dag afhandelt? Of een standaard vervoerder of -verzendmethode wilt kiezen voor alle zendingen naar een bepaald land? Dan ga je voor slimme verzendregels.

Verzendregels zijn een uniek onderdeel van ons platform. Met verzendregels activeer je automatische handelingen op geselecteerde inkomende bestellingen. Als je een verzendregel wilt aanmaken, ga je naar Instellingen > Verzendregels en klik je op “Nieuwe toevoegen”.

Geef je verzendregel een naam, bijvoorbeeld ‘Internationale bestellingen’, om ze eenvoudig te identificeren. Selecteer vervolgens de voorwaarde ‘als’, waarmee je de bestellingen identificeert, en bepaal vervolgens wat er met deze bestellingen moet gebeuren. 

“We werken efficiënter. Het schaalbare verzendplatform van Sendcloud stelt ons in staat internationaal te groeien. Met de hulp van slimme verzendregels kunnen we integreren met verschillende vervoerders in diverse landen. Op deze manier gebruiken we ‘lokale helden’ en wordt het voor onze magazijnmedewerkers eenvoudig om pakketten zowel lokaal als internationaal te verzenden.” – Bunzlau Castle

Pas slimme verzendregels voor specifieke landen toe, of kies voor landen in Europa, of buiten Europa. Zo kun je het verzendproces volledig automatiseren voor jou en je picking-team. 

In het onderstaande voorbeeld hebben we een verzendregel gemaakt voor alle bestellingen die naar buiten Europa worden verzonden. De verzendmethode wordt automatisch gewijzigd in PostNL GlobalPack. Als je per dag 50 internationale bestellingen verzendt, bespaar je met deze regel zeeën van tijd.

Image 5 - International shipping with Sendcloud

Met geautomatiseerde verzendregels is het beheren van een verhoogd aantal bestellingen nog nooit zo eenvoudig geweest. Je verwerkt bestellingen in een mum van tijd. Op deze manier kun je eenvoudig uitbreiden naar nieuwe markten, zonder je team te overbelasten. Nu je weet wat je aankunt, neem een kijkje in de Sendcloud App Store om verbinding te maken met populaire verkoopkanalen in verschillende landen, in contact te komen met fulfilmentcentra, of gebruik te maken van een van de andere apps om op te schalen in nieuwe markten. 

Verzend je internationale pakketten veilig

Internationale pakketten leggen vele kilometers af voordat ze hun bestemming bereiken, en ongelukjes gebeuren. Dus als je waardevolle of moeilijk te vervangen producten verzendt, verzeker ze dan tegen verlies of schade. Hiermee haal je een groot deel van je zorgen over internationaal verzenden weg. 

Je kunt een via Sendcloud een verzekering aan je pakketten toevoegen. We bieden je concurrerende tarieven, wereldwijde dekking en de mogelijkheid om 24/7 claims in te dienen. Doe dit door een verzekeringsbedrag op het platform in te voeren voordat je je label en douanedocumenten print. Ga hiervoor naar de weergave Bewerk order.

Image 6 - International shipping with Sendcloud

Één pakketje verzekeren is zo gepiept. Maar wat als je al je pakketten wilt verzekeren? Ook daar hebben we over nagedacht. Je kunt een standaardverzekeringsbedrag instellen op al je bestellingen. Dit doe je via Instellingen > Verzendinstellingen.

Image 7 - International shipping with Sendcloud

Als je nog slimmer wilt verzenden, kun je ook verzendregels instellen om bijvoorbeeld zendingen voor een bepaald percentage te verzekeren, of alleen als ze door douanegrenzen gaan.

Image 8 - International shipping with Sendcloud

Verzendregels zijn volledig aanpasbaar. Je kunt zelfs een regel maken om een verzekering toe te passen op alle bestellingen met een bepaalde productnaam of SKU-nummer. Als je het eenmaal hebt ingesteld, hoef je er vrijwel niet meer naar om te kijken.

Zodra je de verzendmethodes hebt gekozen en eventueel een verzekering hebt toegevoegd, maak je de douaneformulieren aan. Laten we eens kijken hoe je dat eenvoudig doet!

Genereer automatisch douaneformulieren

Als je buiten de Europese Unie verzendt, ben je waarschijnlijk al bekend met het gevreesde proces van douaneformulieren. De onduidelijkheid over wat voor soort formulieren je nodig hebt en wat je moet invullen, maakt internationaal verzenden berucht.

Goed nieuws – het wordt een stuk makkelijker. We hebben het kiezen van douaneformulieren en het invullen ervan geïntegreerd én geautomatiseerd. Wij doen dus het werk voor je. 

Want waarom tijd verspillen met het met de hand invullen van douaneformulieren en nadenken over welk type document je nodig hebt? Via ons platform print je je verzendlabel en je ingevulde douaneformulieren in één klik. 

Laten we eens kijken hoe we douaneformulieren verwerken in het Sendcloud-platform.

Maak per vervoerder automatisch het juiste soort douaneformulier aan

Wist je dat het soort douanedocument afhankelijk is van de vervoerder die je kiest? Weet je ook wat het verschil tussen een  commerciële factuur en een CN23-formulier is?

Als je met een commerciële vervoerder als UPS en DHL verzendt, heb je een commerciële factuur nodig. Maar voor zendingen met postvervoerders als PostNL en Royal Mail heb je weer een CN22- of CN23-formulier nodig. 

En om het nog lastiger te maken: elke vervoerder heeft een eigen versie van het document. Deze documenten moet je via de vervoerder zelf downloaden. En als je de verplichte velden niet goed invult, kan je pakket vertraging oplopen of zelfs geretourneerd worden. Met als resultaat een teleurgestelde klant. 

Dit is waar onze verzendoplossing je helpt. Als je jouw webshop koppelt aan Sendcloud, geven wij op basis van de gekozen verzendmethode aan welk document je nodig hebt. Het enige wat je hoeft te doen is je productinformatie in te vullen. We vullen het formulier voor je in met informatie van je webshop. Jij vult de rest in, en daarna wordt je douaneformulier samen met je label afgedrukt. Het is moeilijk te geloven dat internationale verzending bijna stressvrij wordt, maar geloof ons maar – het is echt zo eenvoudig als het klinkt.

Hoe je je douaneformulieren aanmaakt

Je hebt je standaard verzendinstellingen ingesteld. Ook heb je een bestelling in je paneel staan voor een land buiten de EU. Voor zendingen naar landen buiten de EU zie je een nieuwe scherm voor internationale zendingen bij ‘Bewerk order’. 

Image 9 - International shipping with Sendcloud

Nu is het tijd om de gegevens in te voeren die je nodig hebt om je douanedocumenten aan te maken. Vul de velden in met de juiste productinformatie. Deze informatie wordt gebruikt om het correcte douaneformulier aan te maken, op basis van het gewicht en de verzendmethode. 

Dit zijn de gegevens die je moet invoeren:

Soort verzending

Er zijn vijf soorten douanezendingen: 

  • Gift 
  • Documenten
  • Commerciële goederen
  • Geretourneerde goederen
  • Commercieel proefmonster

Als online retailer vallen je pakketten waarschijnlijk vaak onder Commerciële goederen. Selecteer het soort verzending in het vervolgkeuzemenu bij het maken van je label. 

Image 10 - International shipping with Sendcloud

Bespaar tijd door je standaard type verzending in te stellen. Ga hiervoor naar Instellingen > Verzendinstellingen en kies je voorkeur. Dit type verzending wordt nu vooraf als standaard ingesteld voor alle toekomstige internationale zendingen. Één beslissing minder om te maken, en een stap dichter bij een volledig geautomatiseerde workflow.

Image 11 - International shipping with Sendcloud

Factuurnummer

Een ander belangrijk detail wat het verschil maakt tussen een succesvolle zending en een vertraagde zending is het factuurnummer. Het is verplicht om dit nummer op alle douanedocumentatie te vermelden.  Voer het factuurnummer van de bestelling in het juiste veld in, namelijk bij de weergave voor het bewerken van bestellingen. 

Als je bestel- en factuurnummer hetzelfde zijn, kun je dit selecteren in je standaardinstellingen voor verzending. Ga naar Instellingen > Verzendinstellingen, en selecteer de optie ‘Gebruik ordernummer als factuurnummer op douanedocument’. Het factuurnummer wordt nu automatisch ingevuld op basis van het binnengekomen ordernummer. Zo bespaar je nog meer tijd.

Image 12 - International shipping with Sendcloud

Productdetails

Voor elk product in je bestelling geef je de beschrijving, het gewicht per item, de hoeveelheid, en de waarde per item op. Zorg ervoor dat het totale gewicht van deze items overeen komt met het gewicht bovenaan het labelformat. 

Hiermee bepaalt de douane de inhoud van je pakket en het belastingbedrag. Voer de producten in zoals ze in je bestelling verschijnen. Om een nieuw product toe te voegen, klik je op de knop Voeg een nieuw product toe.

Image 13 - International shipping with Sendcloud

HS code

Dit zijn de internationaal erkende nummers die aan specifieke soorten producten worden toegekend. 

Omdat deze codes zo specifiek zijn, is het lastig om te weten welke code van toepassing is op je product. Om je te helpen, hebben we een gratis HS Code Finder ontwikkeld. Sla deze tool op in je bladwijzers zodat je hem altijd bij de hand hebt!

Ook op ons platform kun je HS-codes opzoeken in de officiële database. Doe dit door op de link boven het HS-code te klikken.

Land van herkomst

Voer het land in waar je artikel is gemaakt. Deze informatie wordt verstrekt door je leverancier of de productfabrikant, of is te vinden op de verpakking van het product. 

BTW & EORI-nummers

Het probleem met het handmatig invullen van douaneformulieren is dat je nooit helemaal zeker weet of je alle benodigde informatie hebt ingevuld. Veel retailers gaan de mist in bij dit cruciale en vaak over het hoofd geziene detail: EORI- en btw-nummers. 

Het EORI-nummer is het EU-registratie- en identificatienummer dat is toegewezen door de lidstaat van het land van waaruit je verzendt. Je hebt dit nummer echt nodig als je buiten de EU wilt verzenden. 

Als je deze nummers in je account invult, gebruiken we ze automatisch als je een douaneformulier aanmaakt. Ga hiervoor naar Instellingen > Adressen > Afzenderadressen en voer je EORI-nummer en btw-nummer in. 

Image 14 - International shipping with Sendcloud

Tot slot is het tijd om je labels te printen. Selecteer de pakketten die je wilt verzenden en druk op de knop “Print labels.

Image 15 - International shipping with Sendcloud

Print je label en je documenten in één klik

Als je met een postvervoerder verzendt, wordt het CN23- en CP71-, of het CN22-formulier geprint als onderdeel van het verzendlabel:

Image 16 - International shipping with Sendcloud

Als je verzendt met een commerciële vervoerder, wordt het verzendlabel meteen geprint. De commerciële factuur download en print je afzonderlijk.

Ga hiervoor naar het tabblad Gecreëerde labels en klik op het oogpictogram om je pakketgegevens te bekijken. Selecteer in het vervolgkeuzemenu Acties, de optie Douaneverklaring downloaden

Image 17 - International shipping with Sendcloud

Als je ooit vastloopt, bevat ons Helpcentrum-artikel een handige uitleg over hoe je een label voor een internationale zending in Sendcloud kunt maken.

Het is tijd voor een laatste controle, en dan is je pakket klaar om de deur uit te gaan. Vergeet niet: meerdere kopieën van douanedocumenten zijn altijd vereist. Met de mogelijkheid om de generatie van douanedocumentatie te automatiseren, wordt dit een fluitje van een cent voor verzending en eventuele retouren. Zorg ervoor dat je minstens drie tot vijf kopieën van je douaneformulier of commerciële factuur afdrukt. Voeg één kopie in de doos toe en plaats extra kopieën in een plastic documententas aan de buitenkant van het pakket.

Bied een gelokaliseerde retour- en trackingervaring aan

Gecompliceerde internationale retouren kunnen de klanttevredenheid schaden en voorkomen dat klanten terugkomen. Maar er is een manier om een frustrerende situatie om te zetten in een positieve ervaring zonder de werklast van je team te vergroten.

Ons meertalige retourportaal is de ideale oplossing als je een eenvoudige, gelokaliseerde retourverzendervaring wilt opstarten. Stel in minder dan 2 minuten een retourportaal in dat perfect aansluit bij je retourbeleid. Navigeer naar Instellingen, ga naar Retouren > Retourportaal. Selecteer in het dropdownmenu het merk waarvoor je het retourportaal wilt aanmaken.

Met meer dan 1000 retourverzendmethoden en het grootste netwerk van servicepunten in Europa binnen handbereik, kun je gebruikmaken van lokale vervoerders en bekende afgiftepunten om retouren te vergemakkelijken. Met de druk op een knop krijgen klanten automatisch hun trackingmeldingen in het Engels, Spaans, Frans, Nederlands, Duits of Italiaans, met de optie om een extra taal toe te voegen.

Zodra je je retourportaal hebt ingesteld, kun je de taal en inhoud van je berichten aanpassen door naar Instellingen > Trackingberichten te navigeren.

 

Zet de volgende stap met paperless trade

DHL Express en UPS Express maken internationaal verzenden nog makkelijker met paperless trade. Een digitale kopie van de douaneaangifte wordt naar de vervoerder gestuurd zodra je de bestelling via Sendcloud print. 

De documenten worden elektronisch toegevoegd en opgeslagen in de database van de vervoerder. Wanneer je pakket wordt gescand, bekijkt de douane de digitale versie van de formulieren. Het enige wat je hoeft te doen is je producten te verpakken, het verzendlabel te bevestigen en je pakket te versturen. 

Als deze paperless verzendoptie beschikbaar is, zie je het in de detailweergave. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder. Zo kun je zien dat de elektronische transactie heeft plaatsgevonden.

Image 18 - International shipping with Sendcloud

Het is minder werk voor jou, en er wordt minder papier gebruikt!

Optimaliseer internationale verzending op basis van data

Als je je eerste stappen in de wereld van internationale verzending hebt gezet, weet je dat het navigeren door internationale markten een uitdaging kan zijn, vooral als het gaat om het kiezen van de juiste vervoerders en verzendmethoden. Maar heb je geprobeerd om data je internationale verzendstrategie te laten sturen? Of je nu uitbreidt naar nieuwe gebieden of bestaande routes optimaliseert, Sendcloud’s Shipping Intelligence helpt je om weloverwogen keuzes te maken die de groei van je bedrijf en de klanttevredenheid bevorderen.

Hoe? Door gebruik te maken van geavanceerde technologie krijg je inzichten in welke vervoerders het beste zijn voor elke markt die je bedient. Het vereenvoudigt de grensoverschrijdende logistiek door verzendmethoden aan te bevelen die het beste passen bij de unieke vereisten van elke verzendsituatie. Maak een succes van je wereldwijde ondernemingen door ervoor te zorgen dat je internationale zendingen efficiënt en kosteneffectief zijn.

De details maken het verschil voor je klanten. Het behouden van controle over een groot aantal zendingen wordt een fluitje van een cent wanneer je de status van je internationale zendingen kunt volgen, problemen gemakkelijk kunt identificeren en proactieve meldingen naar klanten kunt sturen.

Shipping Intelligence kan eenvoudig worden geïntegreerd met je huidige verzendsoftware of WMS, of binnen je aangepaste verzendopstelling via API. Het kan ook worden gekoppeld aan je klantenservicetool om leveringsgebeurtenissen rechtstreeks in je CS-platform te activeren. Bovendien kan de gestructureerde verzenddata worden geëxporteerd naar je BI-tool of datawarehouse voor verdere analyse.

Breid je wereldwijde bereik uit met de verzendoplossingen van Sendcloud

Heb je ooit gedacht dat het mogelijk zou zijn om pakketten wereldwijd binnen enkele minuten te verzenden? Onze e-commerce internationale verzendoplossingen zijn ontworpen om je tijd en kosten te besparen en je mogelijkheden op het gebied van verzending te verbreden.

Wil je je probleemloze wereldwijde verzendreis met ons beginnen? Bekijk onze abonnementen om alle functies te vergelijken of begin gratis om je wereldwijde kansen te activeren.

Rowan Krause

Als Content Specialist duikt Rowan graag in de ins en outs van shipping automation en e-commerce logistiek. Met haar artikelen helpt ze online retailers hun verzendstrategie te optimaliseren.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo