Lever de beste service via SMS
Is jouw bedrijf actief in de huidige logistiek- en transportindustrie? Dan begrijp je als geen ander de dagelijkse uitdaging om jouw klanten tevreden te houden. De verwachtingen zijn hoog – alles moet snel en flexibel zijn. Van leveringen op dezelfde dag tot retourzendingen, klanten verwachten een soepele en naadloze klantervaring. Controle hebben en houden over jouw leverings- en transportproces is dus van cruciaal belang om jouw klanten de ervaring te kunnen bieden die ze wensen. Maar hoe neem je de controle? SMS kan het verschil maken!
Allereerst, waarom SMS tracking?
SMS is een van de gemakkelijkste en meest effectieve communicatiekanalen voor business messaging. Wat maakt SMS zo betrouwbaar? Elke mobiele telefoon heeft een native SMS app ingebouwd, waardoor SMS een groot wereldwijd bereik heeft. Het kanaal is niet afhankelijk van een internetverbinding om berichten af te leveren – een mobiele netwerkverbinding volstaat.
In 2023 zijn er wereldwijd bijna 8,9 mobiele telefoonabonnementen. Dat zijn méér mobiele abonnementen dan de de wereldbevolking! Dit komt doordat een groeiend aantal mensen meerdere abonnementen heeft om aan verschillende behoeften te voldoen.Denk bijvoorbeeld aan zakelijke en privé telefoonabonnementen. Uit een onderzoek onder smartphonegebruikers in het Verenigd Koninkrijk in 2023 bleek dat 72% van de respondenten minstens één keer per dag of meerdere keren per dag sms’jes of chatberichten verstuurt. In Nederland werden alleen al in het derde kwartaal van 2022 806 miljoen sms-berichten verstuurd en in Duitsland werden in 2022 ruwweg 5,8 miljard sms-berichten verstuurd. Deze statistieken bewijzen dat SMS een ongelooflijk krachtig middel is om je klanten te bereiken.
En de voordelen van SMS houden niet op bij het enorme bereik. Het kanaal heeft ook een hoge betrokkenheid! Met open rates van maar liefst 98% kun je er zeker van zijn dat deze SMS berichten niet alleen de telefoons van jouw klanten bereiken, maar dat deze berichten ook daadwerkelijk worden gelezen. 85% van de ondervraagden in 2023 gaf toe liever sms’jes te ontvangen dan e-mails of telefoontjes. Dit wordt ook bewezen door het feit dat de SMS Click-Through Rates (CTR) hoger zijn in vergelijking met andere digitale kanalen, zoals e-mail.
Twijfel je nog steeds om SMS te adopteren omdat je denkt dat het veel extra werk zal zijn? Dan kunnen we je bij deze geruststellen. SMS kan al binnen enkele minuten worden geïmplementeerd. Met slechts een paar snelle stappen kun je SMS berichten naar je klanten sturen.
Lever de beste service dankzij SMS Parcel Tracking
SMS is duidelijk een krachtig communicatiemiddel, maar hoe kan SMS je helpen te presteren?? Er zijn een paar use cases waarbij SMS zeer hoge resultaten oplevert en ze hebben allemaal iets gemeen: het verminderen van mislukte leveringen door klanten op de hoogte te stellen. Een succesvolle bezorgstrategie zorgt ervoor dat je bij de eerste poging het pakket kunt afleveren. SMS trackingnotificaties kunnen helpen om klanten te informeren en op de hoogte te brengen, zodat jij de gewenste resultaten kunt leveren.
Houd jouw klanten op de hoogte bij vertragingen
Jouw klant is op de hoogte gesteld van de verwachte leverdatum en wacht momenteel op de aankomst van zijn/haar pakket. Hoewel de initiële communicatie en het leveringsproces volgens plan verliepen, hebben onvoorziene omstandigheden, zoals vertragingen in het verkeer of een mogelijk verkeerde plaatsing van het pakket, geleid tot een onverwachte vertraging in het leveringsschema. Deze vertraging kan ertoe leiden dat een wachtende klant contact opneemt met de klantenservice om te informeren naar de status van zijn bestelling, de locatie van zijn pakket en andere veel voorkomende vragen.
Externe invloeden kunnen het leveringsproces verstoren en klanten ongerust maken over hun pakketten. Het verstrekken van informatie en het geruststellen van klanten door middel van tijdige meldingen zal helpen om het leveringsproces te stroomlijnen, zelfs tijdens vertragingen. Je kunt misschien niet alle externe factoren beïnvloeden, maar je kunt wel de controle nemen over het leveringsproces door duidelijk te communiceren. Door tracking informatie en statusupdates via sms te versturen, blijven klanten op de hoogte en tevreden en wordt de druk op jouw klantenservice verlaagd.
Verhoog leveringssucces met SMS
Bezorgers volgen geplande routes om ervoor te zorgen dat het pakket op tijd aankomt. Soms komen ze aan op het adres, klaar om te leveren, maar doet er niemand open. Helaas komen deze “no-shows” vaker voor dan ons lief is. Mislukte leveringen door no-shows zijn duur. In 2020 bedroegen de gemiddelde kosten per mislukte levering €14,69 in Duitsland en £11,6 in het Verenigd Koninkrijk.
Hoe kun je voorkomen dat je een gesloten deur vindt? Stuur herinneringen en trackinginformatie via sms! Door je klanten de dag voor de geplande levering een herinnering te sturen, houd je de afspraak top-of-mind en verhoog je het succes van de levering.
Stroomlijn het ophalen bij een service of pick-up punt
Het pakket ligt klaar bij het servicepunt, maar je klant heeft het nog niet opgehaald! E-mails kunnen zoek raken in de overvolle inboxen, dus probeer eens om SMS-updates te sturen!. SMS-berichten hebben hoge open- en engagement rates, waardoor je klanten de ‘klaar om op te halen’-meldingen lezen en hun pakketten snel kunnen ophalen.
SMS tracking dankzij Sendcloud en CM.com
Maak contact met klanten tijdens cruciale momenten in het bezorgprocesvia SMS tracking om controle te houden over het proces, klanten effectief gerust te stellen en no-shows te verminderen om de beste service te leveren. Pas jouw SMS templates aan, voeg talen toe en kies voor welke bezorgstatus(sen) je SMS waarschuwingen of herinneringen wilt sturen om de bezorging te optimaliseren.
Klaar om controle te krijgen over jouw bezorgprocess? Meld je aan voor een gratis 14-daagse proefversie van Sendcloud’s verzendplatform en je krijgt toegang tot de ingebouwde SMS tracking functie van CM.com.
Boiler plate CM.com
CM.com is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext Amsterdam: CMCOM) en levert Conversational Commerce-diensten vanaf haar cloudplatform dat bedrijven en merken verbindt met de mobiele telefoons van miljarden consumenten wereldwijd. Conversational Commerce is de convergentie van messaging en betalingen. CM.com biedt messaging- en spraakkanalen, zoals SMS, Over The Top (OTT) (bijv. WhatsApp Business, Apple Business Chat, Google RCS, Facebook Messenger en Viber), Voice API en SIP. Deze messaging kanalen kunnen worden gecombineerd met functies van het cloudplatform, zoals Ticketing, eSignature, Klantcontact, identiteitsdiensten en een Customer Data Platform (CDP).
CM.com is een gelicenseerde Payment Service Provider (PSP) die kaartbetalingen, binnenlandse betaalmethoden en geïntegreerde betaalmethoden zoals WeChat Pay aanbiedt. CM.com heeft ongeveer 750 werknemers en kantoren in 18 landen wereldwijd. Het platform van CM.com levert volledig geïntegreerde oplossingen, gebaseerd op een voornamelijk private cloud en 100% zelf ontwikkelde software. Hierdoor kan CM.com schaalbaarheid, time-to market en wereldwijde redundantie en levering garanderen.
Bio van de auteur
Remco Magielse is Head of Product bij CM.com. CM.com is een high-tech bedrijf dat zich richt op Conversational Commerce in Nederland. Hij heeft gewerkt als system engineer en product manager bij Philips Hue. Remco is gepromoveerd op het proefschrift getiteld ‘How to design for adaptive lighting environments: Embracing complexity in design’. Hij schrijft artikelen over product- en softwareontwikkeling en de hard- en soft skills die nodig zijn voor productmanagement. Hij heeft een passie voor innovatie en heeft bijgedragen aan ongeveer 50 patenten.