Er is geen ontkennen aan, Out-Of-Home (OOH) bezorging is in opmars. Hoewel thuisbezorging de norm blijft, toont een recent rapport van Last Mile Experts aan dat de voorkeur voor thuisbezorging onder Europese consumenten het afgelopen jaar met 9% is afgenomen.
Tegelijkertijd investeren vervoerders fors in de uitbreiding van hun netwerken voor levering buitenshuis: alleen al in 2023 is het aantal pakketkluizen met 29% toegenomen en het aantal servicepunten met 6%.
Zelfs in een gevestigde industrie als de logistiek zijn er grote veranderingen op komst, en retailers die competitief willen blijven zullen daarom moeten investeren in out-of-home opties.
“Een sterk alternatief voor thuisbezorging is niet langer een luxe, maar essentieel om relevant te blijven.” – Sabi Tolou, Co-founder bij Sendcloud
Out-of-home bezorging helpt niet alleen om te voldoen aan de groeiende vraag van consumenten naar flexibiliteit en gemak, maar biedt ook aanzienlijke operationele voordelen. Zo is de afleverkans een stuk hoger en helpt het aanbieden van levering naar een pakketpunt of kluis om kosten te verlagen en conversies te verhogen.
Maar wat is de drijvende kracht achter de verschuiving naar levering buitenshuis? En hoe geeft het aanbieden van OOH-opties bij het afrekenen winkeliers een concurrentievoordeel
Lees verder om erachter te komen hoe out-of-home bezorging de toekomst van e-commerce kan bepalen:
- De betekenis van levering buitenshuis (OOH)
- Voldoen aan de vraag van klanten naar handige en duurzame verzendopties
- Last-mile levering moet efficiënter worden
- Kosteneffectieve verzendoplossingen maken e-commerce winstgevender
- Waarom retailers die out-of-home opties aanbieden in de toekomst meer klanten zullen winnen
De betekenis van out-of-home bezorging voor ondernemers en consumenten
Out-of-home bezorging (OOH) is de levering van een pakket op een veilige afhaallocatie anders dan het huisadres van de ontvanger. De meest voorkomende methoden van een levering buitenshuis zijn onder andere:
- Pakketpunten: bemande pakketverzamelpunten die zich vaak bevinden op een winkellocatie zoals een buurtwinkel, supermarkt of click & collect stations.
- Pakketkluizen / Automated Parcel Machines (APM): Autonome, zelfbedieningsverzamelpunten die vaak 24/7 toegankelijk zijn. Ontvangers kunnen hun pakket ophalen middels een QR-code of door een vergelijkbare digitale code te scannen om het kastje met hun pakket te ontgrendelen.
Out-of-home is de afgelopen jaren een steeds populairdere bezorg- en retourmethode geworden.
Voor ondernemers en vervoerders bieden out-of-home bezorgopties een efficiëntere en kosteneffectievere manier om te voldoen aan de toenemende vraag naar leveringen, nu e-commerce blijft groeien. Voor klanten biedt bezorging buitenshuis een handig alternatief voor thuis wachten op een pakket. Bovendien wordt het gezien als een milieuvriendelijkere optie dan bezorging aan huis.
Consumenten verwachten flexibele en duurzame bezorgopties
Terwijl de e-commerce branche zich aanpast aan de stijgende prijzen, wordt het tijdperk van ‘snelle & gratis’ bezorging uitgedaagd door de voorkeur van klanten voor handige en duurzame bezorgopties. Hoewel snelheid en prijs nog steeds twee van de belangrijkste factoren zijn voor de aankoopbeslissingen van klanten, is hun perceptie van gemak veranderd na de coronacrisis.
Er is geen standaardoplossing voor pakketbezorging
Iets thuis laten bezorgen heeft niet langer de voorkeur als je op kantoor bent of onderweg. Sterker nog, wachten op je levering thuis kan behoorlijk onhandig zijn.
In Sendcloud’s Out-of-Home Bezorg Onderzoek 2024 vroegen we online shoppers welke factor hen zou overtuigen om bezorging buitenshuis te verkiezen boven bezorging aan huis. Het gemak om niet thuis op een pakket te hoeven wachten stond bovenaan met 55% van de stemmen.
Naast deze behoefte aan gemak is er een toenemende ‘overal en altijd’ mentaliteit bij digitaal-georiënteerde shoppers. Uit ons onderzoek blijkt dat jongere consumenten (18-30 jaar) en serial shoppers (2 of meer online aankopen per week) eerder geneigd zijn om een aankoop te doen bij webshops die flexibele bezorgopties bieden, zoals de mogelijkheid om de bezorgtijd en -locatie aan te passen en een secundaire bezorgmethode te kiezen als de eerste poging mislukt.
Deze vraag naar flexibiliteit en gemak betekent dat er geen standaardoplossing is voor pakketbezorging. Opties voor bezorging buitenshuis, met name 24/7 pakketkluizen, hebben steeds meer populariteit verworven als handig alternatief voor shoppers om een pakket op hun voorwaarden bezorgd te krijgen:
“Nu mensen het steeds drukker krijgen, is het ideaal om een pakketje te kunnen ophalen wanneer het jou uitkomt, zonder dat je thuis hoeft te blijven wachten. [OOH] zal daarom steeds vaker de voorkeursoptie worden, vooral onder jongeren.” – Jordy Holthuijsen, CCO bij XXL Nutrition
Een groeiende behoefte aan duurzame bezorging
Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp in veel sectoren, en e-commerce is daarop geen uitzondering. In de Sendcloud E-commerce Delivery Compass zagen we in 2023 bijvoorbeeld al dat de helft (54%) van de consumenten verwacht dat webwinkels duurzame verzendopties aanbieden in de checkout. 37% is zelfs bereid meer te betalen voor duurzame alternatieven.
Dit geeft een verschuiving aan in de manier waarop consumenten over hun aankopen denken. Hoewel ons onderzoek naar bezorgvoorkeuren voor 2024 aangeeft dat kosten en gemak nog steeds zwaarder wegen dan duurzaamheid, is het ook duidelijk dat consumenten zich steeds meer bewust zijn van de impact die online winkelen heeft op het milieu.
41% van de consumenten is bijvoorbeeld van mening dat de toename van online winkelen een probleem is voor het milieu. Dit cijfer stijgt naar 56% voor respondenten jonger dan 35 jaar, wat erop wijst dat deze zorg alleen maar groter zal worden naarmate jongere generaties meer koopkracht krijgen.
Hoewel de totale milieu-impact van out-of-home bezorging moeilijk te meten is, blijkt uit ons onderzoek dat 45% van de klanten bezorging buitenshuis als een milieuvriendelijkere optie ziet dan bezorging aan huis.
C2C-winkelen zorgt voor een groeiende vraag naar buitenhuislevering
Bewuster consumptiegedrag heeft ook de opkomst van C2C-platforms voor tweedehands spullen, zoals Vinted, gestimuleerd. Volgens het meest recente trendrapport van Geopost winkelt bijna 3 op de 4 Europese consumenten regelmatig op C2C-sites om geld te besparen en duurzamere winkelgewoonten te bevorderen.
Deze C2C-platforms gaan niet alleen de strijd aan met fast fashion, maar gebruiken vooral out-of-home als een duurzamere en kosteneffectievere bezorgmethode. De opkomst van C2C-handel heeft de populariteit en het gebruik van pakketkluizen en PUDO-punten (Pick-Up Drop-Off, ook wel bekend als pakketpunten) onder consumenten vergroot en heeft out-of-home helpen uitgroeien tot een levensvatbaar alternatief voor standaardlevering aan huis.
Oplossingen voor last-mile delivery moeten efficiënter worden
Klanten verwachten nog steeds snelle en gratis verzending, maar deze aanpak blijkt onhoudbaar voor alle retailers, met uitzondering van de allergrootsten.Voor de meeste e-commercemerken is efficiënt verzenden cruciaal om optimaal te profiteren van de vaak kleine winstmarges op verzending.
Volgens het Last Mile Experts Report vertoont de e-commercemarkt in Europa tekenen van herstel na een terugval in 2022 – vorig jaar groeide de markt met 2%. Deze groei is deels te danken aan de uitbreiding en toepassing van out-of-home leveringsoplossingen, die zowel financieel als operationeel voordelig zijn voor online retailers en bezorgpartners.
Out-of-home draagt bij aan het verminderen van uitstoot tijdens de last-mile bezorging
Het gebruik van out-of-home oplossingen maakt de last-mile bezorging efficiënter door het aantal stops van de bezorger te consolideren. In plaats van 50 stops te maken om elk pakket bij afzonderlijke adressen af te leveren, hoeft een chauffeur slechts één keer stoppen om alles in één keer bij een PUDO-punt of pakketkluis af te leveren.
“Pakketkluizen zijn belangrijk voor gemeentes omdat ze niet willen dat er te veel verkeer in en uit gaat. Dus als een bezorger al zijn pakjes op één plek kan afgeven, is dat goed voor de buurt en het milieu.’ – Sem Geurten, Account Manager Strategic Partners bij DHL
Het gebruik van out-of-home bezorgnetwerken biedt verschillende voordelen tijdens de last-mile bezorging.
- Minder stadsverkeer met minder bestelwagens in stadscentra
- Minder CO2-uitstoot (als de voertuigen niet elektrisch zijn)
- Helpt het tekort aan arbeidskrachten te beheersen, vooral tijdens drukke periodes
Hoewel out-of-home geen wondermiddel is voor duurzaamheid, verbetert het wel de efficiëntie van de vervoerder tijdens de laatste kilometers en vermindert het het aantal bestelwagens op de weg.
“Door de laatste kilometer te bundelen en 50 pakketten bij een buitenshuis afhaalpunt af te leveren, kunnen we 25% van de CO2-uitstoot verminderen. Als we deze uitstoot kunnen terugdringen en mensen hun pakketten op een duurzame manier ophalen, is het proces natuurlijk als geheel duurzamer.” – Sem Geurten, Account Manager Strategic Partners bij DHL
Pakketkluizen en servicepunten verhogen het bezorgsucces
Gemiddeld kost een mislukte levering e-commercebedrijven ongeveer $17.20 in de VS en £11.60 in het VK. Het gebruik van out-of-home levering verhoogt het percentage succesvolle eerste leveringen, ongeacht of de klant deze optie kiest bij het afrekenen of het fungeert als secundaire leveringslocatie wanneer een thuislevering mislukt.
“Het is voor geen enkele partij gunstig als we niet bij de eerste poging leveren. Het kost ons meer, het is meer gedoe voor de ontvanger en het belast het milieu meer. Dus als we de eerste keer goed kunnen leveren, is dat altijd beter.” – Sem Geurten, Account Manager Strategic Partners bij DHL
Servicepunten en pakketkluizen fungeren als een betrouwbare, veilige plek waar pakketten kunnen wachten tot ze worden opgehaald, waardoor er minder behoefte is aan meerdere afleverpogingen. Deze hogere ‘hit rate’ helpt vervoerders en winkeliers om onnodige verzendkosten te besparen en tegelijkertijd hun klanten een betere ervaring te bieden.
Kosteneffectieve verzendoplossingen maken e-commerce winstgevender
Om winstgevend te blijven ondanks stijgende kosten en personeelstekorten, moeten zowel vervoerders als retailers investeren in meer kosteneffectieve verzendoplossingen. Hoewel klanten bereid zijn te betalen voor bezorging, laat het Sendcloud Out-of-Home Bezorg Onderzoek 2024 zien dat verzendkosten nog steeds de doorslaggevende factor zijn voor 85% van de online shoppers bij hun aankoopbeslissing.
Dus hoe kunnen vervoerders en retailers hun marges behouden en tegelijkertijd de kosten voor hun klanten laag houden? Door het gebruik van out-of-home bezorgnetwerken te stimuleren, kunnen ze de efficiëntie van de last mile delivery verbeteren.
“Als logistieke vervoerder is het onze taak om het meest efficiënte netwerk te bouwen en ervoor te zorgen dat we al deze pakketten in de toekomst kunnen blijven leveren. En tegelijkertijd moeten we ook rekening houden met krapte op de arbeidsmarkt, stijgende kosten en het streven naar meer duurzaamheid. Een pakketkluis kan echt helpen om deze uitdagingen op te lossen, want uiteindelijk – is levering aan pakketkluizen efficiënter dan thuisbezorging.” – Matthijs Pluimers, Lead Parcel Lockers bij PostNL
Out-of-home bezorging is goedkoper dan bezorging aan huis
Voor vervoerders bieden geautomatiseerde pakketkluizen en PUDO-punten de mogelijkheid om leveringen te bundelen, efficiënter te werken en het aantal mislukte leveringspogingen te verlagen. Daardoor kunnen webwinkels voor leveringen aan afhaallocaties vaak profiteren van lagere verzendtarieven.
Hoewel verzendkosten per markt en vervoerder kunnen verschillen, zien we dat webwinkels gemiddeld zo’n 10 cent kunnen besparen per euro die ze aan verzending uitgeven als ze kiezen voor out-of-home bezorging. In Frankrijk, waar out-of-home bezorging het meest populair is, kunnen online retailers zelfs tot 30 cent per euro besparen.
Dat lijkt misschien niet veel, maar als je wekelijks 1000 pakketten verzendt, loopt dat op tot een jaarlijkse besparing van €5.200. En dat is nog zonder de extra besparingen van OOH-opties, zoals het verminderen van toeslagen voor herhaalde en mislukte leveringen.
Betaalbare verzendopties verhogen conversies in de checkout
Door het gebruik van out-of-home (OOH) bezorging bij het afrekenen te stimuleren, kunnen online retailers klanten aantrekken met lage verzendkosten. Retailers die OOH als standaard bezorgoptie aanbieden, zien vaak een flinke stijging in de conversie en bovendien een daling van hun verzendkosten.
“Tijdens een A/B-test hebben we de volgorde van de bezorgopties aangepast. Tot onze verbazing zagen we dat de conversieratio steeg toen we out-of-home bezorging als eerste optie aanboden. Het is niet alleen voordelig voor ons, maar het is ook wat onze klanten willen.” – Jordy Holthuijsen, CCO bij XXL Nutrition
Pakketkluizen en servicepunten verminderen herhaalde en mislukte leveringen
Tot 20% van de e-commerce pakketten wordt niet bij de eerste poging bezorgd. Alleen al in 2022 kostten mislukte leveringen Britse retailers 68.084 pond en Duitse retailers 144.354 euro. Daarom is het terugdringen van herhaalde afleverpogingen een belangrijke manier om de winstgevendheid op de laatste kilometers te maximaliseren.
Pakketkluizen en servicepunten hebben een slagingspercentage van bijna 100% bij de eerste levering dankzij de flexibiliteit en het gemak dat ze klanten bieden. In het geval van een mislukte thuislevering, bieden ze ook een veilige tweede locatie voor het ophalen van pakketten in plaats van een tweede bezorgpoging te doen. Dit betekent dat zowel vervoerders als handelaren besparen op toeslagen, terwijl klanten meer controle krijgen over hun bezorgervaring.
Retailers die out-of-home levering aanbieden, blijven in de toekomst concurrerend
Als we naar de toekomst kijken, voorspellen we dat out-of-home bezorging de standaardmethode voor bezorging wordt en dat bezorging aan huis een premium product wordt. Deze verschuiving is al gaande: bezorgpartners als Budbee stoppen helemaal met thuisbezorgen en winkeliers als Wehkamp vragen meer voor thuisbezorgopties.
“[De toekomst van bezorging] zou eruit kunnen zien als wat organisaties in Nederland zoals Wehkamp aan het testen zijn. Waar thuisbezorging een premium product is. Wil je het thuis laten bezorgen? Dat is laten we zeggen €1 meer dan wanneer je het bij een PUDO-locatie of kluis laat bezorgen.’ – Jorin Aardoom, Director Out of Home BeNeLux bij DPD
De toegenomen investeringen in de uitbreiding van netwerken voor out-of-home bezorging benadrukken het effect ervan op het efficiënter maken van de logistiek. De wereldwijde verkoop van e-commerce zal de komende jaren naar verwachting met 39% groeien en in 2027 meer dan 8 biljoen dollar bedragen. Voor retailers en vervoerders is het essentieel om flexibele en kosteneffectieve leveringsmethoden te implementeren om aan de groeiende vraag te voldoen en concurrerend te blijven ten opzichte van de grote spelers in de industrie.
“Consumenten hechten steeds meer waarde aan flexibiliteit en controle over hun leveringen. Ze willen bepalen waar, wanneer en hoe hun pakket aankomt. De vraag naar flexibiliteit stijgt, en retailers die meerdere bezorgopties aanbieden, zoals afhaalpunten en pakketkluizen, kunnen zich onderscheiden in de competitieve e-commerce markt.” – Sabi Tolou, Co-founder bij Sendcloud
Opties voor out-of-home bezorging zullen retailers in staat stellen om in de toekomst te voldoen aan de verwachtingen van klanten, duurzaamheidsvoorschriften en operationele vereisten. Online winkels die deze opties niet snel implementeren, zullen het moeilijker hebben om de kosten te beheersen en lopen het risico dat ze hun klanten teleurstellen met slechte bezorgervaringen.
Meer weten over de Europese verwachtingen van bezorging? Bekijk onze nieuwste inzichten in het Sendcloud Out-of-Home Bezorg Onderzoek 2024.