Eindhoven, 9 november 2020 – Van Black Friday tot Kerstmis: webwinkels kunnen zich opmaken voor de drukste feestmaanden ooit. Hoe Black Friday er dit jaar uitziet is onduidelijk, maar zeker is dat de feestdagenperiode zich meer dan ooit online zal afspelen. Sendcloud voorspelt dat het aantal pakketten tijdens de piekperiode met zeker 22 procent groeit ten opzichte van 2019. Het alles-in-een verzendplatform doet deze voorspelling op basis van historische data en trends dit jaar.
Grootste piek ooit na roerig jaar
De maatregelen tegen het coronavirus leidden in april al tot een explosie van online orders. In Nederland resulteerde dit in weken met +175 procent meer pakketten dan gebruikelijk. Hoewel deze groei is afgezwakt, ligt het aantal pakketten nog altijd 22 procent boven verwachting. Dit zogenaamde ‘corona-effect’ resulteert waarschijnlijk in de grootste piek ooit.
Pakketdrukte bereikt hoogtepunt rond Cyber Monday en Sinterklaas
Weliswaar ligt het aantal orders dit jaar aanzienlijk hoger, de wekelijkse groei van het aantal pakketten toont een vergelijkbaar patroon als in 2019. Hoewel de traditionele feestdagen pas in december plaatsvinden, neemt het pakketvolume al vanaf november gestaag toe. De drukste week vindt plaats in de week van Cyber Monday en Sinterklaas, met gemiddeld 83 procent meer pakketten vergeleken met een gemiddelde week. Daarna neemt het pakketvolume licht af, waarna het in aanloop naar Kerst weer een vlucht neemt. In de week van Kerstmis moet rekening worden gehouden met zo’n 58 procent meer pakketten dan gebruikelijk.
“De periode rond de feestdagen is altijd druk voor webwinkels, maar dit jaar verwachten we de grootste piek ooit. Doordat een gezellig dagje shoppen er momenteel helaas niet in zit, zullen consumenten hun Sint- en Kerstcadeaus meer dan ooit online bestellen,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. “Om de drukte op te vangen adviseren we online retailers met meerdere vervoerders samen te werken. Op die manier kunnen ze eenvoudig uitwijken naar een alternatieve bezorgdienst, wanneer een pakketnetwerk volloopt. Daarnaast is het van belang klanten via track & trace goed te informeren over de verwachte levertijd. Wanneer klanten weten wat ze kunnen verwachten, vergroten we de kans dat een pakket tijdens de eerste levering wordt aangenomen en voorkomen we onnodige drukte bij pakketpunten.”
Over Sendcloud
Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 15.000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk. Dankzij het SaaS-platform is het overhandigen van een pakket niet langer een simpele, zakelijke transactie, maar een belangrijk onderdeel van de klantbeleving.
Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.
Out-of-home bezorging: Een efficiënte oplossing voor de last mile
De e-commerce-industrie bereikt een belangrijk kantelpunt. Bezorgvolumes blijven stijgen, waardoor online retailers en vervoerders geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen waaronder hoge operationele kosten en strengere duurzaamheidsvereisten. Daarnaast stijgen de klantverwachtingen…
Out-of-home bezorging wint terrein door stijgende vraag naar flexibiliteit
Eindhoven, 31 oktober 2024 – Nu het netwerk van pakketkluizen en afhaalpunten blijft groeien, zien Nederlandse consumenten out-of-home (OOH) bezorging steeds vaker als een aantrekkelijk alternatief voor levering aan huis.…
Nederlandse consument draait steeds vaker op voor retourkosten
Eindhoven, 26 maart 2024 - Betalen om te retourneren wordt steeds normaler. Eerder kondigden grote retailers als H&M, Zara en Wehkamp al aan de kosten voor het terugsturen van pakketjes…