Eindhoven, 17 januari 2022 – De piek in online bestellingen is voorbij, maar voor wie denkt dat de pakketdrukte verleden tijd is, heeft het mis. Nederlanders retourneren maar liefst 27 procent meer pakketten in de eerste twee weken na kerst, in vergelijking met de rest van het afgelopen jaar, blijkt uit onderzoek van Sendcloud. Dat zorgt voor een logistieke nasleep bij winkels en bezorgers. PostNL kondigde al eerder aan om de verhoging in capaciteit te verlengen tot en met januari. Het hoge aantal retouren is logischerwijs te verklaren na de recordaantallen online bestellingen van de afgelopen tijd.
Nederlanders zijn dol op retourneren
Retouren zijn een dealbreaker. Dit geldt voor zowel de consument als de online retailer. Er worden nog steeds te veel bestellingen geretourneerd, omdat consumenten niet tevreden zijn over hun aankoop. Maar liefst 61 procent van de Nederlandse consument stuurt iets retour wanneer ze niet tevreden zijn over hun bestelling. Dit percentage ligt vele malen hoger dan in andere Europese landen: Frankrijk (43%), Italië (47%) en buurland België (45%). Een mogelijke verklaring voor deze ontevredenheid is het ontstaan van verkeerde verwachtingen van het gekochte product.
Tegelijkertijd is een van de meest genoemde reden onder Nederlandse consumenten om een bestelling niet te retourneren, het feit dat retourneren te veel gedoe is. Bijna de helft van de consumenten (47%) geeft aan een bestelling niet altijd te retourneren, ook al zijn ze ontevreden over hun aangekochte producten.
Retouroplossingen bieden kansen
“Retailers denken vaak dat het retourproces een echt hoofdpijndossier is en zijn soms geneigd om hun retourbeleid ingewikkelder te maken in een poging het aantal retouren te verminderen” zegt Rob van den Heuvel, CEO bij Sendcloud. “Ons onderzoek heeft aangetoond dat een eenvoudig en duidelijk retourbeleid juist de sleutel is tot conversie. Sterker nog, we kunnen concluderen dat retailers die een langere retourperiode aanbieden, resulteren in minder retouren omdat klanten zich minder zorgen maken over het product dat nog geretourneerd moet worden. Al met al loont een eenvoudig en duidelijk retourbeleid en is het echt de moeite om hier als retailer verder in te duiken. Denk daarbij ook aan de keuze in vervoerder, afhaalpunt of manier van retourneren met o.a. een afhaling.”
Over Sendcloud
Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.
Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.
Thuisbezorging blijft favoriet, maar verzendkosten maken het verschil
Eindhoven, 17 december 2024 - Hoewel thuisbezorging nog altijd de eerste keuze is voor de meeste Nederlanders, wint out-of-home bezorging (OOH) gestaag terrein. Naast gemak en duurzaamheid blijken vooral kostenbesparingen…
Duurzaamheid belangrijke drijfveer voor keuze out-of-home bezorging
Eindhoven, 21 november 2024 – Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in het online aankoopgedrag van Nederlandse consumenten. Uit onderzoek van Sendcloud onder 1.000 Nederlanders blijkt dat 2 op de…
Out-of-home bezorging wint terrein door stijgende vraag naar flexibiliteit
Eindhoven, 31 oktober 2024 – Nu het netwerk van pakketkluizen en afhaalpunten blijft groeien, zien Nederlandse consumenten out-of-home (OOH) bezorging steeds vaker als een aantrekkelijk alternatief voor levering aan huis.…