Eindhoven, 23 december 2021 – De lockdown leidt opnieuw tot topdrukte bij pakketbezorgers. Sendcloud ziet het pakketvolume naar ongekende hoogte stijgen: er werden afgelopen maandag maar liefst 264 procent meer pakketten verzonden dan gebruikelijk. Tegelijkertijd ziet het verzendplatform dat de populariteit van afhaalpunten tijdens de lockdown tijdelijk afneemt. Daardoor krijgen bezorgers het nog eens extra druk.
Cyber Monday record verbroken door kerstdrukte en aangescherpte lockdown
November en december zijn traditioneel de drukste maanden van het jaar voor webwinkels en pakketbezorgers. Als gevolg van de lockdown komt daar nog eens extra drukte bovenop. Op Black Friday steeg het pakketvolume al met 134 procent en op Cyber Monday werden alle records verbroken met een stijging van 260 procent. Afgelopen maandag werd dit record opnieuw aan banden gelegd, met maar liefst 264 procent meer pakketten dan normaal: en is hiermee de drukste dag van het jaar.
(Avond)lockdown zorgt voor verschuiving in last mile
Terwijl de druk voor pakketbezorgers toeneemt, ziet Sendcloud dat de populariteit van afhaalpunten sinds de avondlockdown is afgenomen met 11 procent. Sinds de lockdown kiezen consumenten, bij het afrekenen van hun order, minder vaak zélf voor verzending naar een afhaalpunt. Hoewel pakketpunten tijdens de gehele lockdown gewoon geopend blijven, lijkt het erop dat deze verzendoptie voor veel consumenten door de vroege sluiting van pakketpunten minder aantrekkelijk is. Ook is het aannemelijk dat het vele thuiswerken hieraan bijdraagt: mensen zijn vaker thuis om hun pakket zelf in ontvangst te nemen.
“Het is opvallend dat de populariteit van afhaalpunten relatief afneemt, terwijl pakketbezorgers het als gevolg van de lockdown alleen maar drukker krijgen. Juist in deze tijd hebben pakketpunten namelijk een belangrijke meerwaarde: de aflevergarantie van pakketten is 100 procent en het scheelt de bezorger onnodig aanbellen. Door vaker gebruik te maken van pakketpunten kunnen we de druk op het pakketnetwerk verlagen en zorgen we er samen voor dat iedereen zijn kerstaankopen op tijd in huis heeft. Daarnaast geeft het bezorgen bij een pakketpunt de consument meer keuze en flexibiliteit: een win-win,” aldus Bas Smeulders, CFO en Co-founder bij Sendcloud.
Over Sendcloud
Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.
Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.
Thuisbezorging blijft favoriet, maar verzendkosten maken het verschil
Eindhoven, 17 december 2024 - Hoewel thuisbezorging nog altijd de eerste keuze is voor de meeste Nederlanders, wint out-of-home bezorging (OOH) gestaag terrein. Naast gemak en duurzaamheid blijken vooral kostenbesparingen…
Duurzaamheid belangrijke drijfveer voor keuze out-of-home bezorging
Eindhoven, 21 november 2024 – Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in het online aankoopgedrag van Nederlandse consumenten. Uit onderzoek van Sendcloud onder 1.000 Nederlanders blijkt dat 2 op de…
Out-of-home bezorging wint terrein door stijgende vraag naar flexibiliteit
Eindhoven, 31 oktober 2024 – Nu het netwerk van pakketkluizen en afhaalpunten blijft groeien, zien Nederlandse consumenten out-of-home (OOH) bezorging steeds vaker als een aantrekkelijk alternatief voor levering aan huis.…