Pack & Go
3 mins
Als je veel pakketten verstuurd, is het belangrijk dat je een gestroomlijnd verzendproces hebt, met zo min mogelijk stappen. Hiermee bespaar je tijd, verminder je overhead kosten, en zorg je ervoor dat klanten hun orderszo snel mogelijk ontvangen. Superbelangrijk voor het succes van je bedrijfdus.
Daarom hebben we onze Pack & Go functieontwikkeld. Hiermee kun je je labels sneller printen en verminder je menselijke fouten, maar wordt ook het hele picking en packing-proces toegevoegd. Je hoeft geen logistieke mastermind te zijn om efficiënter te werken.
Dus, hoe werkt het?
Je kunt Pack & Go op twee manieren gebruiken. Via de Automatische modus of Scanner-modus. Beide manieren werken voor verschillende soorten bedrijven. Je kunt altijd wisselen van modus als je de andere wilt proberen.
Als je een kleiner magazijn hebt met minder producten, kies je waarschijnlijk voor de automatische modus. Als je een grotere onderneming hebt, kies je de Scanner-modus. Zoals we net al zeiden, kun je altijd wisselen.
Om te beginnen ga je naar je computer van je packing station, magazijn, of waar het ook is dat je je orders verwerkt. Ga vervolgens naar Sendcloud en klik op Pack & Go. Eerst stel je je printer in, zoals welke printer je gaat gebruiken, en het formaat van de labels die je gaat printen.
Vervolgens kies je welke documenten je wilt gebruiken om je order voor te bereiden. Je kunt kiezen voor een pakbon – een document waarop staat welke artikelen er in je order moeten.
Waarschijnlijk heb je deze documenten al eens eerder gezien, bij order die je ontving van online retailers. De pakbon wordt vaak met de order meegestuurd.
Je kunt ook gebruikmaken van een Picklijst. Deze lijst wordt alleen intern gebruikt. Er staan meerdere order op, en het vertelt je welke items bij welke order horen.
Om je picklijst te printen, ga je naar Inkomende orders, en kies je de order die je wilt verwerken. Klik erop en print de picklijst. Let op dat als je meer dan één integratie hebt ingesteld, je ze stuk voor stuk moet selecteren, in plaats van Alle integraties te selecteren. Als je dit niet doet, zie je de knop Print picklijst namelijk niet.
Zowel op een pakbon als een picklijst staan barcodes voor elke order, dus je kunt de labels voor deze order makkelijk printen. Dit is handig wanneer je Scanner-modus gebruikt – maar daar vertellen we je zo meer over.
Laten we beginnen met automatische modus.
Automatische modus
Bij Pack & Go zie je aan de linkerkant, afhankelijk van je instellingen, de eerste of laatst geïmporteerde order. Ook zie je de verzendinformatie, en de items die zijn besteld. Als je gebruikmaakt van verzendregels, dan is de juiste verzendmethode al ingesteld. Als je niet gebruikmaakt van verzendregels, kun je hier de juiste verzendmethode selecteren, of de order bewerken.
Bekijk wat er verzonden moet worden, verzamel de items, en klik op Verwerk om het label en de pakbon te printen. Hierna zie je de bestelling meteen, waardoor je snel door kunt gaan zonder tijd te verdoen.
Je kunt natuurlijk altijd eerst op “Verwerk” klikken en dan de items verzamelen. Zo heb je de pakbon bij de hand bij het verzamelen van de items.
Als je een order wilt overslaan, klik dan op deze knop, om de volgende orer te zien. De overgeslagen order blijft dan staan, en deze kun je altijd later verwerken.
Scanner-modus
Bij de Scanner-modus zien de stappen er iets anders uit. Eerst beslis je of je een pakbon of picking-lijst wilt gebruiken.
Print vervolgens het door jou gekozen document, verzamel je producten, en ga terug naar je packing station. Scan de barcode van de order die je wilt verwerken. Als je het één keer scant, laadt Sendcloud de details van de order. Als je het twee keer scant, wordt de order verwerkt, en het label geprint.