Verzendregels
4 mins
Verzendregels, ook wel shipping rules genoemd, zijn een van de handigste functiesvan Sendcloud. Waarom? Omdat je hiermee je het aanmaken van je labels voor een groot deel automatiseert. Op basis van de geïmporteerde orderinformatie, kun je de juiste parameters instellen voor elke verzending, zonder dat je hier iets extra’s voor hoeft te doen.
Het idee is simpel. Op het moment dat een zending aan bepaalde voorwaarden voldoet, vertel je Sendcloud dat we iets moeten doen.
Je kunt verschillende voorwaarden instellen.
Onder Voorwaarden vind je bijvoorbeeld de productnaam van de bestelling, de bestemming van het pakket, of de door de klant gekozen bezorgmethode.
Bij Acties, kun je een verzekering toevoegen, een verzendmethode instellen, of het gewicht van het pakket toevoegen.
In één regel, kun je meerdere voorwaarden toevoegen. Met de toggle kun je aangeven wat er moet gebeuren wanneer er aan één of alle voorwaarden wordt voldaan.
Laten we een paar voorbeelden bekijken:
Een verzendmethode instellen
Stel je voor dat een van je bezorgopties in je checkout DPD Home is, en je wilt dat Sendcloud automatisch de juiste verzendmethode toewijst aan je orders.
Kies als eerst de voorwaarde Checkout bezorgmethode, en typ bij ‘is’ DPD Home, in. Hierna kies je bij Acties, Verzenden met, en vervolgens zoek je in de lijst de juiste verzendmethode. In ons geval is dat DPD Home 0-31 kilo.
Dat is alles. Zodra je deze regel hebt opgeslagen, worden nieuwe orders automatisch verwerkt met de juiste verzendmethode.
De juiste tracking e-mail versturen voor elk merk
Als je binnen je Sendcloud-account met meerdere merken werkt, is het natuurlijk belangrijk dat je de juiste branding e-mail stuurt voor elk pakket. Laten we eerst eens kijken hoe dit precies werkt.
Zoals je misschien weet, is elke tracking e-mail verbonden aan een merk. En elk merk, kan toegewezen worden aan een verzendadres. Om de juiste tracking e-mail te versturen, moet je eerst een nieuw verzendadres creëren voor elk merk, ook al worden alle pakketten vanaf dezelfde locatie verzonden. Vervolgens kun je met verzendregels makkelijk een specifiek verzendadres toewijzen aan elk pakket, en zo de juiste tracking e-mails versturen.
Bij Verzendregels, ga je naar Actie. Hier selecteer je Verzenden met adres en kies je het juiste adres uit de lijst. Hierna selecteer je wanneer dit adres wordt gebruikt. Bijvoorbeeld gebaseerd op de integratie, bedrijfsnaam, of ordernummer? Jij kiest.
Een verzekering toevoegen
Als je verschillende producten verkoopt, kan het zijn dat sommige erg waardevol zijn, zoals bijvoorbeeld camera’s. Als je alleen je camera’s verzekerd wilt verzenden, kun je dit op twee manieren doen.
Bij Voorwaarden, kun je kiezen Item naam ‘bevat’ Canon. Of, als alle Canoncamera’s hetzelfde SKU-nummer hebben, kun je kiezen voor Item SKU, en hier invullen Begint met bijvoorbeeld XYZ. Bij Actie selecteer je vervolgens Verzeker je pakket voor, en geef je het bedrag op.
Op deze manier kun je veel verzendregels aanmaken en je verzendproces tot in de puntjes optimaliseren..
En, voor het geval je het je afvraagt, je kunt verschillende regels met verschillende acties, toewijzen aan een en dezelfde order. Stel bijvoorbeeld een regel in voor het gewicht, én de verzendmethode.
Maar wat gebeurt er als er twee of meerdere regels zijn, die allebei van toepassing zijn op dezelfde order? Regels worden toegepast op basis van volgorde. De regel die onderaan staat, schrijft de andere regels die daarboven staan over. Let er dus op dat je de specifiekste regels, aan het einde aanmaakt.
En vergeet niet dat je met het Essential abonnement van Sendcloud geen verzendregels kunt aanmaken. Upgrade naar een betaald abonnement om gebruik te maken van deze handige functie.
Resources