Eindhoven, 18 oktober 2022 – Tracking is belangrijker dan ooit: 1 op de 5 Nederlandse consumenten (20%) zegt niet opnieuw bij een online winkel te bestellen als de tracking beperkt is. Met de feestdagen voor de deur helpen tracking updates om proactief te communiceren over vertragingen en een negatieve klantervaring te voorkomen. Daarom slaan Sendcloud en CM.com de handen ineen om online retailers te ondersteunen met tracking via SMS, om zo het trackingproces voor klanten te optimaliseren.
Hoewel de meeste consumenten (79%) in Nederland nog steeds de voorkeur geven aan tracking updates via email, wint SMS (26%) steeds meer aan populariteit. Aangezien consumenten graag de meest actuele afleverstatus binnen handbereik hebben, helpen geautomatiseerde SMS-berichten om klanten in elke fase van het verzendproces op de hoogte te houden. Bovendien helpen geautomatiseerde tracking updates het aantal support tickets op de klantenservice te verminderen en het aantal succesvolle leveringen bij de eerste poging te verhogen.
Hoogwaardige tracking in slechts een paar klikken
In een samenwerking met CM.com heeft Sendcloud nu Tracking voor SMS gelanceerd. Met deze functie kunnen webwinkeliers automatisch berichten versturen via SMS om klanten te informeren over hun afleverstatus.
Hoe werkt Tracking voor SMS?
- Voor online retailers: retailers die geïntegreerd zijn met Sendcloud kunnen eenvoudig tracking updates instellen om de gehele bezorgervaring te verbeteren. Eenmaal verbonden kunnen retailers tracking voor SMS direct activeren. Afhankelijk van de tracking status kunnen online retailers zelf bepalen wanneer updates via e-mail of SMS worden verstuurd.
- Voor klanten: eenmaal geactiveerd, ontvangen shoppers automatisch meldingen over hun order via e-mail of SMS in elke fase van het verzendproces. Naast heldere updates, kunnen klanten gemakkelijk meer details vinden op een branded trackingpagina.
“Nu de feestdagen dichterbij komen bereiden veel online retailers zich voor op de piek in bestellingen, tegen het einde van het jaar. Tracking updates zijn een belangrijk ingrediënt in het voorkomen van verzendchaos. Door klanten goed en voortdurend op de hoogte te houden van mogelijke vertragingen kunnen webwinkels hun klanttevredenheid verhogen”, aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud. “Door samen te werken met CM.com stellen we retailers vanaf nu in staat om tracking updates via SMS te versturen om klanten bij elke stap van hun bestelling op de hoogte te houden.”
Over Sendcloud
Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23.000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk. Dankzij het SaaS-platform is het overhandigen van een pakket niet langer een simpele, zakelijke transactie, maar een belangrijk onderdeel van de klantbeleving.