Skip to main content

Eindhoven, 14 november 2024 – Met de feestdagen in aantocht bereiden webshops zich voor op een golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Meer dan een derde (36%) van alle klantinteracties draait om de vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’, wat het belang van tijdige en accurate tracking updates benadrukt. Tracking updates spelen dan ook een cruciale rol in de klantervaring: één op de vijf (20%) consumenten keert niet terug naar een webshop als de tracking info niet op orde is, en de helft (54%) keert alleen terug wanneer de webshop uitzonderlijke producten of prijzen biedt.

Hoe werkt WhatsApp Tracking?

Met een open rate van maarliefst liefst 98% zorgen WhatsApp-notificaties ervoor dat belangrijke updates over de bezorging altijd opvallen. Wijzigingen in de levertijd- of locatie blijven daardoor niet langer onopgemerkt. Zeker tijdens het piekseizoen, wanneer webwinkels vaker te maken hebben met verloren, beschadigde of vertraagde pakketten, is dat een effectieve manier om het aantal succesvolle leveringen te verhogen. Afhankelijk van hun behoeften kunnen webwinkels daarbij kiezen uit twee opties:

  • WhatsApp Standard:stuur automatisch kant-en-klare WhatsApp-notificaties om klanten op de hoogte te houden van hun bezorgstatus.
  • WhatsApp Business:los bezorgproblemen eenvoudig op door het versturen en ontvangen van WhatsApp-berichten, zodat klantvragen realtime kunnen worden beantwoord.

Chirstopher Dughieri - CPTO Sendcloud

“WhatsApp tracking is een van de meest gevraagde features, en het is duidelijk waarom,” aldus Christopher Dughieri, Chief Product and Technology Officer bij Sendcloud. “Heldere communicatie is cruciaal, vooral wanneer de drukte tijdens de feestdagen toeneemt. WhatsApp Tracking vermindert de chaos die daarmee gepaard gaat, door klanten vanaf het moment dat ze op de bestelknop klikken totdat het pakket bezorgd wordt goed te informeren. Deze feature is dan ook een belangrijke mijlpaal in onze voortdurende inzet om tracking-updates te verbeteren, zodat webwinkels én hun klanten kunnen rekenen op een naadloze bezorgervaring.”

Over Sendcloud

Sendcloud is het complete verzendplatform voor e-commerce – waarmee retailers, marketplaces en fulfillmentbedrijven hun activiteiten kunnen schalen en een geweldige verzendervaring kunnen leveren.

De consument van vandaag wil zelf bepalen waar, wanneer en hoe hij een bestelling ontvangt. Aan hun behoeftes voldoen en toch winst te maken wordt door Sendcloud opgelost door het hele verzendproces te centraliseren en te automatiseren. Van het afdrukken van labels tot branded tracking en het retourbeheer – met Sendcloud ben je eigenaar van je verzendproces, van checkout tot retour.

Gesteund door Softbank en vertrouwd door 25.000 bedrijven in Europa, is Sendcloud op een missie om verzendproblemen wereldwijd op te lossen

Iris Delmee

Als PR Manager bij Sendcloud eet Iris Delmee nieuws als ontbijt. Ze is vanuit haar rol altijd op zoek naar nieuwe trends op het gebied van e-commerce logistiek en onderzoekt graag hoe consumentenverwachtingen veranderen. Het liefst duikt ze in de data om webwinkels op basis van real time inzichten te adviseren bij hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo