Je totale verzendkosten gaan veel verder dan een vast bedrag. Krijg de controle terug door bezorgprestaties te vergelijken, sneller te reageren op problemen en betere voorwaarden met vervoerders te onderhandelen.

Vertrouwd door toonaangevende bedrijven in e-commerce-, 3PL- en retail.
Neem de controle met betrouwbare verzenddata
Voorspel de beste verzendopties en krijg deskundige begeleiding bij het verzenden. Spoor onderbrekingen vroegtijdig op en los ze op, en verlaag je totale verzendkosten.
VERVOERDERSANALYSES EN BENCHMARKING
Meet en verbeter je verzendprestaties
Evalueer en vergelijk vervoerders op basis van betrouwbare en gestandaardiseerde verzendgegevens. Neem beslissingen over vervoerders op basis van zowel prestaties als prijs.
VOORSPELLENDE PAKKETMONITORING EN EEN GEAUTOMATISEERDE KLANTENSERVICE
Los verzendproblemen op voordat je klanten het merken
Monitor de status van pakketten naast de reguliere updates van vervoerders. Voorspel de geschatte levertijd en vertragingen. Houd je klanten actief op de hoogte om WISMO-vragen te verminderen en hun tevredenheid te vergroten.
GEPERSONALISEERDE VERZENDAANBEVELINGEN
Ontvang aanbevelingen op maat op basis van je strategie
Wij stellen optimale verzendopties voor elk pakket voor op basis van het type goederen dat je verzendt en wat voor jou het belangrijkst is – kosten, snelheid of betrouwbaarheid.
CONTRACT- EN FACTUURCONTROLE
Zorg ervoor dat je niet te veel betaalt aan vervoerders
Gemiddeld wordt 15% van alle pakketten onjuist gefactureerd. Ontdek verborgen kosten en fouten in verzendfacturen door de facturen van vervoerders automatisch te vergelijken met vervoerderscontracten.
Waarom bedrijven op verzendgegevens vertrouwen om hun leveringsprestaties te verbeteren
Wees niet langer afhankelijk van pakketdiensten als het gaat om verzenddata – het zal je omzet beïnvloeden.
Zonder
Shipping Intelligence
Verspreide verzendgegevens, lastig te analyseren
- Gefrustreerde klanten door leveringsproblemen
- De goedkoopste vervoerder kiezen op basis van enkel tarieven
- Evaluatie en vergelijking van vervoerders is complex
- Klantenservice die overloopt met WISMO-vragen
- Handmatig controleren van facturen van vervoerders (of helemaal niet)
- Veel ongebruikte waardevolle verzendgegevens
Met
Shipping Intelligence
Bruikbare inzichten op basis van uniforme gegevens van meerdere vervoerders
- Geïnformeerde klanten dankzij proactieve updates
- Kennis van je Total Cost of Shipping™
- Benchmarks en suggesties op basis van je KPI's
- 40% minder WISMO met geautomatiseerde CS triggers
- Geautomatiseerde factuurcontrole en contractaudit
- Verbeterde analyses met gestructureerde gegevens
100+ bedrijven maken al gebruik van onze geavanceerde datatools
E-commerce bedrijven, 3PL-providers en retailmerken gebruiken Shipping Intelligence om hun verzendproces te verbeteren.
“We hebben onze Trustpilot en CSAT-scores binnen zes maanden verbeterd. Daarnaast kunnen we dankzij de inzichten in de prestaties van de vervoerders beter onderhandelen voor gunstigere voorwaarden."
“In het afgelopen jaar hebben we een afname van 35% gezien in 'Waar is mijn bestelling?' vragen, terwijl 9 van de 10 klanten aangeven dat ze proactieve communicatie over bezorging op prijs stellen.”
FAQ
Wat is Shipping Intelligence?
Shipping Intelligence is Sendcloud’s suite van datagestuurde producten en functies waarmee e-commerce bedrijven, retailers en 3PL’s slimmer kunnen verzenden.
Het is beschikbaar als een aparte functie, Tracey, waar je toegang krijgt tot de volgende informatie:
- Inzicht in de prestaties van vervoerders en benchmarking
- Voorspellend tracken van pakketten en automatisering van klantenservice
- Aanbevelingen voor vervoerders op basis van je verzendprofiel
- Audit van vervoerderscontracten en geautomatiseerde factuurcontrole
Sommige mogelijkheden zijn ook beschikbaar op het Sendcloud platform, zoals slimme verzendregels, aanbevelingen voor verzendmethoden, beoordelingen van vervoerders en meer.
Wat maakt Sendcloud's Shipping Intelligence uniek?
Sendcloud heeft de grootste set Europese verzendgegevens. We werken met 500+ miljoen zendingen en 3+ miljard scan-events om verwachte bezorgtijd en vertragingen te voorspellen en de prestaties van vervoerders te benchmarken.
We analyseren gegevens van 60+ wereldwijde vervoerders, zoals DHL, UPS, DPD en FedEx, maar ook van lokale helden in de grootste Europese markten, zoals PostNL, bpost, Royal Mail, LaPoste en meer.
Hoe werkt Shipping Intelligence precies?
E-commerce bedrijven, retailers en 3PL’s profiteren op meerdere manieren van Shipping Intelligence:
1. Verbinden met je bestaande verzendsoftware of WMS, of integreren binnen je aangepaste verzendopzet via API.
We beoordelen de bezorgprestaties op basis van je logistieke strategie, inclusief de vervoerders waarmee je verzendt, magazijnlocaties, cut-off tijden, pakkettypes en meer.
2. Integreer met je klantenservicesoftware om aflevermomenten direct in je CS-platform te triggeren, waardoor je meldingen hiervan kunt automatiseren.
Voor Zendesk, Freshdesk, Gorgias, Trengo en Kustomer hebben we een native integratie. Je kunt verbinding maken met elke andere klantenservice tool via API of oplossingen zoals Make, Zapier of Alumio.
3. Exporteer gestructureerde verzendgegevens naar je bestaande BI-tool of datawarehouse voor verdere analyse.
Integreer, verenig en centraliseer gegevens van meerdere vervoerders. Bekijk ze in onze dashboards of exporteer ze eenvoudig in meerdere formaten. Stuur het naar je business intelligence tool of datawarehouse om je algemene e-commerce gegevens te verrijken.
4. Laat je vervoerderscontract en facturen automatisch controleren.
Ontdek verborgen kosten en fouten in verzendfacturen door facturen van vervoerders automatisch te vergelijken met contracten. Vergelijk facturen in de loop van de tijd om trends te ontdekken en kansen te identificeren om cruciale kostenbesparende beslissingen te nemen.
5. Profiteer van voortdurende datagestuurde verbeteringen in het Sendcloud platform waardoor al onze klanten slimmere verzendbeslissingen kunnen nemen.
Ik maak geen labels aan met Sendcloud. Kan ik nog steeds gebruik maken van Shipping Intelligence?
Ja! Shipping Intelligence kan als een apart product werken, ongeacht of je een andere verzendsoftware gebruikt, een directe integratie met de vervoerder hebt of een andere aangepaste opstelling hebt.
Welke unieke gebeurtenissen kan ik monitoren naast de reguliere statussen van vervoerders?
Op basis van de gegevens van de vervoerder en in combinatie met je eigen logistieke blauwdruk (aantal magazijnen, cut-off tijden, SLA’s en meer) maken we berekeningen waarmee we problemen vroegtijdig kunnen opsporen.
We gebruiken die problemen om unieke gebeurtenissen in te stellen, zoals:
- Berekende vertraging in de bezorging: Als er binnen een bepaald tijdsbestek geen “bezorgd”-scan is geweest.
- Berekende overdrachtsvertraging: Als er geen “acceptatie”-scan is geweest van de vervoerder, wat aangeeft dat het pakket niet is verplaatst sinds het label is aangemaakt.
- Buiten de radar: Als er al X dagen (of zelfs uren) geen nieuwe gebeurtenis is geweest.
- Afhaalpunt bijna verlopen: Als de pakketten niet zijn opgehaald bij de afhaalpunten door de ontvanger.
Je kunt deze unieke gebeurtenissen gebruiken om automatische triggers in te stellen in je klantenservicetool. Daarnaast monitoren we tal van andere bezorggebeurtenissen, zoals beschadigde zendingen, zoekgeraakte pakketten of geslaagde leveringen, zodat je de juiste triggers kunt instellen.
"Ik vind het leuk wat ik zie, maar het is de zoveelste tool waar mijn team mee moet werken."
Eigenlijk hoeft dat niet zo te zijn.
We weten dat je al verschillende systemen hebt, vooral voor klantcommunicatie. Wat je nodig hebt, zijn de juiste gegevens op de juiste plaats – iets wat wij Shipping Intelligence noemen.
Hoewel je nog steeds toegang hebt tot de gegevens via onze gebruiksvriendelijke dashboards in de Sendcloud- en/of Tracey-platforms, is Shipping Intelligence een API-first data-oplossing.
Dit betekent dat je elk gegevenspunt naar een systeem naar keuze kunt sturen.
Je kunt Shipping Intelligence bijvoorbeeld integreren met Zendesk. Hierdoor krijgt je CS-team automatisch verrijkte gegevens en kunnen tickets direct vanuit één gecentraliseerd systeem worden afgehandeld.
We hebben gestandaardiseerde integraties met CS- en CRM-systemen zoals:
- Zendesk, Trengo, Gorgias, Freshdesk, Kustomer
- Salesforce (binnenkort), Hubspot, Front
Evenals e-mailtools, middleware en datawarehouses:
- SendGrid
- Make, Alumio, Zapier
- Google Cloud BigQuery, Snowflake
En op verzoek van klanten kunnen we verbinding maken met nog veel meer.