Volledig gratis verzenden aanbieden wordt steeds minder populair. Goedkoop zakelijk verzenden is en blijft natuurlijk voor zowel jezelf als je klant belangrijk. De volledige verzendkosten doorberekenen aan de consument is immers geen optie. Wat kun je nu doen om je winstmarge intact te houden? Om je te helpen zetten we in deze blog 10 tips voor je op een rij voor het goedkoper versturen van pakketten voor online retailers.
Goedkoop zakelijk verzenden voor webshops
Een veelgestelde vraag op het gebied van e-commerce logistiek is hoe je goedkoop verzenden het beste kunt aanpakken. Of je nu van plan bent te verzenden met PostNL, DHL, DPD, UPS, Homerr, Budbee of Trunkrs: je wilt gewoon goedkoop zakelijk verzenden in Nederland én daar buiten. Deze 10 tips helpen je om dit voor elkaar te krijgen!
- Goedkoop zakelijk verzenden begint bij onderhandeling
- Bundel je krachten met een andere webshop
- Laat andere bedrijven de verzendkosten betalen
- Slim omgaan met de pakketgrootte
- Verpakkingsmateriaal hergebruiken
- Maak gebruik van een online verzendplatform
- Verpakkingsmateriaal groot inkopen
- Denk in kilo’s
- Verzending naar afhaalpunten
- Verzendkosten vergelijken en goedkoper verzenden
Met deze praktische handvaten weet je zeker dat je nooit meer te veel uitgeeft voor het verzenden van pakketten.
Tip 1: Goedkoop zakelijk verzenden begint bij onderhandeling
Elke vervoerder hanteert een prijs schema gebaseerd op volume: hoe meer pakketjes je verzendt, hoe lager het tarief wordt. Veel kleine webshops beseffen niet dat ook zij onderhandelingskracht kunnen hebben bij vervoerders als PostNL, DHL, DPD en UPS.
Het is altijd goed om de kosten voor pakketten te vergelijken voor je met een vervoerder in zee gaat. Wees vooral ook niet bang om contact op te nemen met meerdere verzendbedrijven om te informeren naar de tarieven.
Door te noemen dat je meerdere vervoerders aan het vergelijken bent voor het goedkoper verzenden van je webshop pakketten en verwacht te gaan groeien, kun je wellicht een betere prijs krijgen.
Tip 2: Bundel je krachten met een andere webshop
Naarmate je meer pakketten per maand gaat versturen, worden de kosten per pakket lager. Heb je er al eens aan gedacht om de krachten te bundelen met andere webshops?
Door samen verzendcapaciteit in te kopen, kun je in aanmerking komen voor lagere verzendtarieven. Kijk eens welke bedrijven er bij jou in de buurt zitten en er baat bij kunnen hebben om samen te werken. Zo kun je samen vanuit één account lagere tarieven bedingen.
Tip 3: Laat andere bedrijven de verzendkosten betalen
Spreek je met jouw producten een specifieke doelgroep aan? Dan zijn er waarschijnlijk veel bedrijven die graag reclame willen maken en zichtbaar willen zijn bij jouw klanten.
Je kunt deze partijen actief benaderen en vragen of ze (een deel van) je verzendkosten willen sponsoren. In ruil daarvoor voeg je bij elke webshop bestelling een flyer van het bedrijf aan het pakket toe.
Natuurlijk werkt het niet als je de doos volpropt met reclame. Een kortingscode geeft je klant bijvoorbeeld ook echt waarde. Let er tevens op dat het geen negatief effect heeft op je eigen merkimago.
Zorg dat je een bedrijf kiest dat past bij je webshop en wees gewoon eerlijk naar je klant. Er is niets dat je klant meer respecteert dan een transparant bedrijf. Voeg er bijvoorbeeld een briefje bij.
Tip 4: Slim omgaan met de pakketgrootte
Denk goed na over de verpakking waarin je je producten verstuurt. Soms kan het namelijk ontzettend veel schelen als producten in een kleinere verpakking (zoals een envelop) kunnen worden verstuurd in plaats van in een doos.
Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over een brievenbuspakje of zelfs briefpost? Een brievenbuspakket kun je goedkoop versturen en heeft net als bij een gewoon pakket een Track & Trace code. Een bijkomend voordeel is dat je klant niet thuis hoeft te zijn om het product in ontvangst te nemen.
Briefpost daarentegen heeft geen Track & Trace code. Wanneer je relatief goedkope producten verkoopt met een lage marge, dan kan briefpost een goed alternatief zijn. Denk maar eens aan spinners of andere kleine gifts.
Houd je klant in dat geval wel goed op de hoogte van het moment van versturen, want de klant kan de zending dus niet volgen. Vermeld daarom ook dat het pakketje binnen 24-uur zal worden afgeleverd.
Tip 5: Verpakkingsmateriaal hergebruiken
Bewaar al het verpakkingsmateriaal dat je zelf ontvangt, want door dozen en opvulmateriaal te hergebruiken kun je ontzettend veel geld besparen op verpakkingskosten.
Zeker kleinere webshops kunnen hiermee de verzendkosten flink drukken. Je kunt zelfs familie en vrienden vragen om verpakkingsmateriaal te bewaren of je kijkt of er een bedrijf in de buurt zit dat veel materiaal onnodig weggooit.
Bovendien doe je met het hergebruik van verpakkingsmateriaal ook klanten een groot plezier. 65% van de Nederlandse consumenten is namelijk van mening dat verpakkingsmateriaal van pakketten volledig recyclebaar moet zijn, blijkt uit de e-commerce statistieken 2023.
Tip 6: Maak gebruik van een online verzendplatform
Een andere tip voor goedkoop zakelijk verzenden is het frankeren en betalen van jouw pakketten online. Grote vervoerders zoals PostNL hebben vaak een online verzendservice, maar nog eenvoudiger is verzenden via een online verzendplatform.
Via een verzendplatform als Sendcloud verzend je eenvoudig al je orders online. Je koppelt je webshop aan het platform, waardoor je orders automatisch inladen en je in bulk verzendlabels kunt printen.
De voordelen van online frankeren zijn dat het goedkoper is en dat je als zakelijke klant vaak in aanmerking komt voor volumekorting. Daarnaast kun je ook gebruik maken van kortingstarieven die het online verzendplatform heeft onderhandeld. Daarnaast bespaar je natuurlijk ook nog wachttijd op het postkantoor.
Tip 7: Verpakkingsmateriaal groot inkopen
Wanneer je verpakkingsmateriaal groot inkoopt, krijg je vaak flinke bulkkorting. Kijk daarom eens welke soort verpakkingen je het meest gebruikt en bestel deze in plaats van elke maand in voor bijvoorbeeld een half jaar.
Het is goed om ook hier meerdere bedrijven (groothandels in verpakkingen) te vergelijken op prijs. Zo kun je bijvoorbeeld terecht bij Rajapack of Verpakkingvoordeel.
Vergeet daarnaast vooral niet om correct te verpakken! Wanneer je onzorgvuldig verpakt en je product raakt beschadigd, wordt verzenden pas echt duur.
Zelfs met verzekering, krijg je niets vergoed wanneer het pakket onzorgvuldig is verpakt. Tape dozen daarom altijd via de “H-methode” en houdt minimaal 6cm afstand tussen doos en product aan. Meer verpakkingsadviezen vind je hier.
Tip 8: Denk in kilo’s
Hoe zwaar zijn je producten INCLUSIEF verpakking? Er worden nog te vaak fouten gemaakt in het opgeven van de gewichten. Het gewicht bepaalt namelijk mede de verzendprijs van je pakket.
Verzend je naar afhaalpunten, dan is het toegestane gewicht vaak 20 kg. Voor thuislevering geldt meestal 30,5 kg. Door je producten in de juiste gewichtsklasse te verzenden, kun je flink wat geld besparen.
Te zware pakketten krijgen vaak een extreem hoge toeslag, doordat er een andere verzendmethode (zoals pallettoeslag) aan te pas komt. Doe het secuur, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Tip 9: Verzending naar afhaalpunten
Een andere mogelijkheid is om te verzenden naar een afhaalpunt. Doordat er meerdere pakketten worden geleverd bij een afhaalpunt, kunnen vervoerders deze verzendoptie goedkoper aanbieden.
De levertijd hangt af van met welke vervoerder je verzendt, daarom kan het verzenden naar afhaalpunten via meerdere vervoerders een interessante optie zijn. Laat je klant in ieder geval altijd zelf de beslissing maken.
Consumenten eisen namelijk keuze in hun bezorgopties. Een slimme strategie daarbij is dat je klanten zelf kunt laten kiezen wat ze willen. Bied gratis verzending naar afhaalpunten aan of enkele euro meer voor thuislevering.
Vaak zie je dan dat mensen alsnog kiezen voor de betaalde thuislevering, maar doordat je de klant zelf de keuze laat maken, vindt die het minder erg om te betalen voor verzending.
Tip 10: Verzendkosten vergelijken en goedkoper verzenden
Heb je nu helemaal geen zin om zelf te onderhandelen met vervoerders of om op zoek te gaan naar bedrijven met wie je kunt samenwerken? Dan hebben we goed nieuws!
Bij Sendcloud bundelen we de kracht van meer dan 23.000 webshops en werken we samen met vervoerders zoals DHL, PostNL, DPD, UPS en GLS. Maar je kunt bij ons ook terecht voor premium bezorgdiensten als Budbee, Homerr, Trunkrs en Cycloon.
Wil je weten wat een pakket verzenden via Sendcloud kost? Bezoek dan onze website om de via Sendcloud beschikbare verzendopties en prijzen te zien.
Heb je zelf nog tips om verzenden goedkoper te maken? Laat het ons weten!
Hi sendcloud. Jasjedasje werkt al een paar jaar met jullie. Ik heb een hele goede tip voor jullie. Laatst hebben wij een fout in de postcode gemaakt bij een verzending. 2315BH ipv BA. Straat en plaats waren allemaal correct. alleen die ene letter in de postcode dus verkeerd. De bezorger van Postnl heeft het pakketje NIET gezorgd tot grote frustratie van JasjeDasje en natuurlijk onze klant. Ik heb een klacht ingediend bij Postnl. Ik heb de zending retour gekregen en opnieuw moeten verzenden. Plus nog een keer de kosten betalen natuurlijk.
Mijn tip aan jullie: bouw in je software van sendcloud een postcode/adres check in, zodat er een alert komt als de combi adres en postcode fout wordt ingevoerd door ons. Zouden dat jullie kunnen fixen? lijkt me superhandig voor jullie klanten. Wij dus, 8-))
Goedemiddag Cathy,
Bedankt voor je tip en uitgebreide toelichting. Wat fijn dat je met ons meedenkt. We vinden het vervelend dat hierdoor voor zowel je shop als jouw klant een minder leuke situatie is ontstaan.
We hebben al eerder feedback ontvangen over een foutieve postcode. Daardoor hebben we gekeken wat we hiermee konden doen. Op dit moment werken we met autofill, wat fouten zou moeten voorkomen. We kunnen echter de fouten niet uit een postcode verifiëren, omdat een verkeerd ingevulde postcode voor het huisnummer wel bij de woonplaats kan horen.
Wel ga ik je opmerking nog een keer voorleggen, om te kijken of we in de toekomst niet nog iets voor deze situatie kunnen bouwen. Mochten we een update hebben, dan hoor je uiteraard van ons.
Bedankt voor het vertrouwen van de afgelopen jaren.
Dit zijn minuten die ik nooit meer terug krijg pffff
Nog een extra minuut door je nietzeggende comment… pfff
Zelf koop ik mijn verpakkingsdozen en verzenddozen ook altijd groot in. Dit bespaart mij een hoop geld. Met dit bespaarde geld heb ik al eens mijn dozen mooi laten bedrukken. Kreeg veel leuke reacties van mijn klanten!
Hi Vincent,
Wat leuk om te horen! Bedankt voor het delen van jouw ervaringen en tips/tricks. Altijd handig voor andere webwinkeliers. Veel succes met je webshop!
Dankjewel voor dit artikel over het verzenden van pakketten. Ik kan me goed voorstellen dat het belangrijk is om als ecommerce bedrijf gebruik te maken van je onderhandelingspositie. Naar een betere prijs informeren kun je natuurlijk altijd doen. https://amc-packaging.nl/palletbox/
Wij hebben in onze webwinkel VintageHatter een optie ingebouwd dat de klant kan kiezen voor verpakking in hergebruikte materialen. Ofwel de dozen die er nog prima uitzien van retour gekomen hoeden. Het valt op dat ruim de helft van onze klanten daar actief voor kiest. Dat scheelt wat in de kosten maar vooral ook veel druk op het milieu. We zouden graag zien dat meer (grote) sites op die manier zouden werken want het is doodzonde om dozen die nog prima als doos te gebruiken zijn in de papierbak te gooien.
Wat een geweldig idee van jullie! Ook wij hopen van harte dat webshops hier steeds vaker voor zullen kiezen. Bedankt voor het delen van deze waardevolle tip 🙂
Hartelijke groeten,
Mariëlle
Je kan inderdaad onderhandelen over kosten voor verzendmethodes. Wanneer je ongeveer weet hoeveel je per dag of per week gaat versturen, kan je wellicht een goede deal maken. Ook kan je goede deals voor verzendverpakkingen en doosjes bestellen bijvoorbeeld.