Skip to main content

Net als Bol.com, Amazon of eBay is Etsy een marktplaats waar verkopers hun producten kunnen verkopen aan consumenten. Etsy verschilt echter van andere verkoopkanalen, omdat het namelijk een marktplaats is die volledig gewijd is aan unieke en creatieve producten!

Etsy streeft ernaar om creatieve verkopers in contact te brengen met kopers die iets alternatiefs en bijzonders zoeken. Daarnaast legt Etsy een grote focus op het verspreiden van hun ideeën over duurzaamheid, waaronder het minimaliseren van afval.

Ben je van plan jouw ontwerpen op Etsy te verkopen? In deze blog lees je alles wat je moet weten over het openen van een Etsy shop.

Waarom verkopen op Etsy? 

Wanneer je unieke en creatieve producten verkoopt, is Etsy hét platform voor jou.

In 2021 had het in DIY (Do It Yourself) gespecialiseerde platform meer dan 90 miljoen actieve kopers in Nederland en de rest van de wereld. Het is dus een ideaal platform voor creatieve ondernemers die hun producten willen promoten bij een groter publiek.

Etsy zorgt niet alleen voor zichtbaarheid, maar heeft ook ingebouwde tools en functies die het verkoopproces vereenvoudigen, zoals automatische registratie en betalingsverwerking. Je hoeft je geen zorgen te maken over de betaling want zodra je een item verkocht hebt, maakt Etsy het geld direct over naar je bankrekening. Eenvoudig en efficiënt dus!

Verkopen op Etsy

Wie kan verkopen op Etsy?

Iedereen kan zich registreren op de Etsy site en een account aanmaken, zolang hij of zij ouder is dan 18 en een bank- of Paypal-rekening heeft. Je kunt echter alleen op Etsy verkopen als je producten voldoen aan de criteria van de marktplaats. 

Wat kun je verkopen op Etsy?

Het platform van Etsy is bijzonder omdat het zich richt op unieke producten die elders niet te vinden zijn. Alleen handgemaakte, vintage items (minstens 20 jaar oud) of craftmaterialen (handgemaakt of niet) mogen worden aangeboden op Etsy. Voorbeelden hiervan zijn eigengemaakte sieraden, kleding of kunst. Kopers komen specifiek naar deze marktplaats om bijzondere producten te vinden en het beleid van Etsy is hier dus ook streng in. Lees daarom eerst het verkopersbeleid voordat je een Etsy shop opent. 

Verkopen op Etsy: de kosten

Het is gratis om je te registreren op Etsy en een eigen shop te openen. Maar net als alle andere marktplaatsen, rekent Etsy commissie over jouw verkopen. Wanneer je je items op Etsy verkoopt, zijn er 4 soorten kostenposten waar je rekening mee moet houden: 

  • Kosten voor het plaatsen of vernieuwen van een listing: €0,18 (listings verlopen na 4 maanden).
  • Transactiekosten: 6,5% (berekend over de totale verkoopprijs, inclusief verzendkosten en cadeauverpakkingen) 
  • Kosten voor betalingsverwerking: 4% + €0,30 (met Etsy Payments) 
  • Externe advertentiekosten: 15% (alleen te betalen als je een verkoop doet via een Etsy-advertentie).
  • Etsy Plus abonnementskosten: wanneer je als verkoper op Etsy een goede reputatie hebt, kun je je aanmelden voor Etsy Plus voor €9,10 per maand. 

verkopen op Etsy



5 tips om succesvol te verkopen op Etsy

Verkopen via marktplaatsen kent vele uitdagingen. Gelukkig hebben we 5 tips voor je op een rijtje gezet om je Etsy shop naar een hoger niveau te tillen.

1. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit die je producten duidelijk
weergeven 

Het maken van duidelijke foto’s van hoge kwaliteit is essentieel voor de verkoop van je producten. Je klanten kunnen jouw producten namelijk niet vasthouden en zijn daarom compleet afhankelijk van de foto’s die jij gebruikt. Hoe beter jouw foto’s zijn, hoe groter de kans op conversie. 

2. Schrijf duidelijke, SEO-geoptimaliseerde titels en beschrijvingen

Het is belangrijk dat klanten jouw producten makkelijk kunnen vinden in de Etsy zoekmachine. Zorg er daarom voor dat je titels en beschrijvingen kort en duidelijk zijn en de belangrijkste keywords bevatten. Let wel op dat je niet te veel keywords gebruikt, want een te drukke titel en beschrijving heeft een negatief effect op je conversie.

Bonus tip: Besteed ook aandacht aan een duidelijke FAQ-sectie. Hoe meer informatie kopers van tevoren kunnen vinden, hoe groter de kans op conversie. 

3. Bied een gevarieerd aanbod van producten aan

Het toevoegen van nieuwe producten heeft een positieve impact op de zichtbaarheid van je shop. Zo boost het SEO van je shop, trekt het nieuwe klanten aan en geeft het huidige klanten een reden om terug te komen. Pas wel op met teveel variaties van één product. Teveel opties leiden tot keuzestress, en keuzestress zorgt ervoor dat je klanten minder snel een aankoop doen. 

4. Werk met concurrerende productprijzen

Het is geen rocket science: klanten houden van kwalitatief goede producten tegen een betaalbare prijs. Zorg er dus voor dat de prijs van je producten aantrekkelijk is en de kwaliteit van de items reflecteert. Doe onderzoek naar de prijzen van je concurrenten en test met je prijzen om te kijken wat je klanten voor jouw producten willen betalen.  

Pas wel op dat je je producten niet te goedkoop prijst, want dan gaan klanten er automatisch ook vanuit dat je producten van slechte kwaliteit zijn.

5. Focus op de klantervaring

Positieve reviews zijn een belangrijk onderdeel van je Etsy winkel. Hoe meer positieve reviews, hoe meer consumenten jouw shop vertrouwen en hoe meer je verkoopt. Bied je klanten daarom een next-level service aan. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een soepel verzendproces met duidelijke tracking updates
  • Een fijne ‘unboxing’ ervaring bijvoorbeeld met een handgeschreven bedankbriefje of een kortingscode voor een volgende aankoop
  • Tijdig en professioneel reageren op vragen van je klanten

Verkopen op Etsy: het verzendproces 

Het verzendproces van Etsy is vrij eenvoudig. Wanneer je een item te koop aanbiedt, wordt je gevraagd jouw verzendadres en het bezorgadres van de koper in te voeren. 

Etsy berekent automatisch de verzendkosten op basis van het gewicht en de afmetingen van je product, en de locatie van de koper.

Net als Sendcloud helpt Etsy je om je te concentreren op wat belangrijk is: de groei van je shop. Door je Etsy shop te koppelen met Sendcloud, vereenvoudig je het verzendproces en automatiseer je taken die veel tijd in beslag nemen. Dit is niet alleen efficiënter, maar ook nog eens kostenbesparend!

Hoe werkt Sendcloud?

Hoe groot of klein je shop ook is, door je Etsy shop met Sendcloud te koppelen wordt verzenden makkelijker dan ooit. Met Sendcloud kun je:

  • Eenvoudig je bestellingen picken en packen met digitale pickijsten en pakbonnen. Met de Item Picking functie verstuur je nooit meer het verkeerde item naar je klanten.
  • Al je bestellingen centraliseren. Als je via meerdere verkoopkanalen verkoopt, kun je met Sendcloud al je bestellingen centraliseren. Handig, toch?
  • Flexibele verzendmethoden aanbieden. Met keuze uit 100+ vervoerders kun je altijd de favoriete verzendopties van jouw klanten aanbieden.
  • Eenvoudig je verzendlabels printen. Print vanuit het dahsboard eenvoudig al je labels in bulk.
  • Je klanten automatisch op de hoogte houden met branded tracking e-mails in verschillende talen. Zo krijg je niet alleen minder klantvragen, maar stimuleer je ook herhaalaankopen. 
  • Je klanten de beste retourervaring bieden. Dankzij je eigen retourportaal kunnen je klanten zelf hun retouren regelen. Scheelt jou weer tijd!

 

Benieuwd hoe Sendcloud jou kan helpen je verzendproces te optimaliseren? Probeer Sendcloud nu 14 dagen gratis uit.

Hopelijk ben je na het lezen van dit artikel helemaal klaar om je spullen te verkopen via Etsy. Als je nog andere vragen hebt, laat dan gerust een reactie hieronder achter. Bedankt voor het lezen!

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo