Wist je dat maar liefst 75% van online retailers de afgelopen twee jaar te maken heeft gehad met zoekgeraakte of beschadigde pakketten? Maar wat nog erger is: het vervangen van die beschadigde of zoekgeraakte bestellingen kan tot 17 keer meer kosten dan de oorspronkelijke verzending*.
Het zijn niet alleen de financiële verliezen die je bedrijf kunnen schaden. 41% van de consumenten rapporteert een negatieve impact op het imago van een merk wanneer hun bestellingen verloren gaan, vertraagd zijn of in slechte staat aankomen.
Als ervaren e-commercebedrijf ben je waarschijnlijk niet onbekend met de frustrerende uren die je kwijt bent aan claims van vervoerders. Daarom is een goede voorbereiding cruciaal en is een verzendverzekering je broodnodige vangnet.
In dit artikel geven we een uitgebreid overzicht van verzendverzekeringen. Ontdek wat het is, wat de voordelen zijn en waarom het een absolute noodzaak is voor je webwinkel.
- Wat is verzekerd verzenden?
- Heeft jouw bedrijf een verzendverzekering nodig?
- Verzekering van de vervoerder vs verzekering van derden: de belangrijkste voordelen
- Waar kun je een verzendverzekering afsluiten?
- Hoe werkt de Verzend Bescherming?
Wat is verzekerd verzenden?
Met verzekerd verzenden voeg je een extra zekerheid toe aan je pakket. Deze zekerheid beschermt je zending en de inhoud daarvan tegen de financiële schade die wordt veroorzaakt door verloren, beschadigde of gestolen pakketten. Het bedrag dat je terugkrijgt hangt af van de dekking die je kiest.
Heeft jouw zending een verzendverzekering nodig?
Kort gezegd… ja! Het is een heel verstandig idee om dekking te hebben voor de pakketten die je verzendt.
Sommige vervoerders bieden een verzekering aan bij hun verzendservices, maar dit kan beperkt zijn of alleen bij premium opties. De verzendverzekering die wordt aangeboden door derden heeft over het algemeen een bredere dekking.
Maar de hamvraag is: heb je een aanvullende verzekering nodig, of is de inbegrepen dekking van een vervoerder voldoende?
Een verzendverzekering is een must als je een van de volgende dingen doet:
- Verzenden van waardevolle, breekbare of gemakkelijk te verliezen voorwerpen
- Verzenden van unieke of onvervangbare items
- Grote hoeveelheden pakketten verzendt: Met grotere volumes is er een groter risico op problemen, vooral tijdens piekuren waar vervoerders overspoeld worden.
- Verzekerd verzenden buitenland: Omgaan met internationale claims is een lastige klus die alleen kan worden vermeden met de juiste verzekering.
Als je echter een klein bedrijf bent met een gemiddelde verzendwaarde van minder dan €30-50, is het misschien niet nodig om een extra verzendverzekering aan te schaffen.
Veel binnenlandse en internationale vervoerders dekken een bepaalde waarde bij sommige verzenddiensten.
Als je ervoor kiest om geen extra verzekering aan te schaffen, bekijk dan de dekking en voorwaarden van verschillende vervoerders voor meer informatie en om te zien welke het beste bij je behoeften past.
Overzicht verzendverzekeringen vervoerders
Vervoerder | Verzendoptie | Dekkingswaarde | Kosten | Goed om te weten |
---|---|---|---|---|
PostNL | Aangetekend | Tot €500 | Vanaf € 8,90 | |
PostNL | Verzekerd | Tot €5500 | Vanaf €15,20 | Geef bij een PostNL-locatie de waarde aan die je wilt laten verzekeren. Je moet wel de waarde van het product kunnen aantonen. Bijvoorbeeld aan de hand van een factuur. |
DPD | Alle verzendmethoden- en opties | Standaard verzekerd tot € 520 per pakket (aanvullende dekking mogelijk tot €13.000) | Vanaf €0,00 | Aanvullende dekking is mogelijk voor maximaal 20 pakketten per kalender maand. |
DHL | DHL Parcel | De vervangingswaarde van de inhoud + de transportkosten om de schade te herstellen of om het product te vervangen. | 0,75% van de te verzekeren waarde van de goederen met een minimum van € 10 per zending | Wanneer de waarde van de zending hoger is dan € 100.000, dan dien je vooraf toestemming te vragen via de DHL klantenservice. |
PostNL verzekerd verzenden
De standaard zendingen van PostNL, PostNL Standard, PostNL service point, PostNL mailbox parcel, zijn niet standaard verzekerd. Gaat er wat mis met je zending en heb je je pakket niet los verzekerd? Dan heb je recht op een kilogramvergoeding. Voor zendingen binnen Nederland met PostNL geldt een vergoeding van €3,40 (AVC) per kilo.
Zendingen van PostNL naar landen buiten Nederland zijn wel standaard verzekerd: PostNL Abroad tot 500 euro en PostNL Globalpack tot 200 euro (CMR). Voor dit soort zendingen kan een claim ingediend worden bij de vervoerder voor 60% van verkoopwaarde.
Wil je je nationale zendingen ook verzekeren of bepaalde pakketten aanvullend verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Verzend Bescherming.
DPD verzekerd verzenden
Wanneer je een pakket via DPD verstuurt zijn zowel nationale als internationale zendingen altijd standaard verzekerd tot €520,- (AVC/CMR). Raakt een van je zendingen vermist of beschadigd? In dat geval kun je een claim indienen op basis van de inkoopwaarde.
Er zijn een aantal producten uitgesloten van de verzekering. Houd hier rekening mee wanneer je gaat verzenden:
- Glas en artikelen waarin glas is verwerkt
- Aardapparatuur en soortgelijke producten die vatbaar zijn voor breuk
- Keramiek
- Stone
- Hard plastic
- Suiker- of chocoladeproducten
- Gietijzeren voorwerpen
- Buckets
- Kannen en jerrycans met olie
- Kunstwerken
- Juwelen (inclusief horloges)
- Redele metalen
- Gemeststenen
- Echte parels
- Porselein
- Antiques
- Tapijt
- Bont en andere kostbaarheden
- Vloeistoffen van alle soorten
Wil je je zendingen voor een groter bedrag verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Sendcloud Shipment Protection.
DHL verzekerd verzenden
De zendingen van DHL Parcel zijn niet standaard verzekerd. Voor DHL Parcel geldt dus ook dat wanneer je ervoor kiest om je zendingen niet extern te verzekeren, je helaas geen recht hebt op een vergoeding op basis van de inkoopwaarde. Wettelijk gezien heb je wel recht op een kilogramvergoeding.
Bij DHL Parcel geldt een standaard vergoeding van €3,40 (AVC) per kilo voor binnenlandse zendingen en hier zijn de verzendkosten bij inbegrepen. Voor internationale zendingen geldt een vergoeding van €8,33 (CMR) per kilo.
Wil je je zendingen toch verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Sendcloud Shipment Protection
UPS verzekerd verzenden
De zendingen via UPS zijn helaas niet standaard verzekerd. Kies je daarbij niet voor een externe verzekering? Dan heb je geen recht op een vergoeding op basis van de inkoopwaarde. Maar ook voor UPS geldt: wettelijk gezien heb je recht op de kilovergoeding.
Je komt daarbij voor nationale zendingen in aanmerking voor een vergoeding van €3,40 (AVC) per kilo. Voor internationale zendingen heb je recht op €10,75 (CMR) per kilo.
Wil je je zendingen toch verzekeren? Dan kun je dit doen met een externe verzekering zoals de Sendcloud Shipment Protection.
Maar wacht, als vervoerders dekking bieden bij hun verzending, wat heeft het dan voor zin om een extra verzendverzekering toe te voegen?
Verzendverzekering vs. verzekerd verzenden via vervoerders
Helaas kan de standaarddekking van een vervoerder erg beperkt zijn, met lange lijsten van niet-gecompenseerde items, dekking met een lage waarde, een trage terugbetalingstijd en lastige voorwaarden om in aanmerking te komen voor compensatie.
Laten we daarom eens kijken naar de belangrijkste voordelen van het investeren in een verzendverzekering in vergelijking met de dekking die vervoerders bieden:
- Financiële bescherming tegen verlies, schade of diefstal: De waarde van de dekking die vervoerders over het algemeen bieden is veel lager dan een WA-verzekering, terwijl de kosten van zaken als retourzending of kosten voor opnieuw verzenden over het algemeen niet zijn inbegrepen. Met een verzendverzekering ben je gedekt voor de volledige verkoopprijs, niet alleen de aankoopprijs van een artikel. Met een hogere schadewaarde heb je gemoedsrust in de wetenschap dat als een artikel zoekraakt, beschadigd raakt of gestolen wordt, je niet de volledige financiële gevolgen hoeft te dragen. De verzekeringspremie is een beter beheersbare en voorspelbare uitgave.
- Minimaliseer geschillen en snellere afhandeling van claims: Helaas duurt het bij claims direct bij een vervoerder gemiddeld 20 dagen om een onderzoek af te ronden, soms veel langer. Met een verzendverzekering kunnen geschillen en verzoeken om terugbetaling in verband met verloren of beschadigde zendingen snel en soepel worden opgelost. De verzekeringsdekking zorgt ervoor dat je je klanten snel kunt terugbetalen of vervangen.
- Verbeterde klantervaring: Met een snelle schadeafhandeling kun je hetzelfde artikel snel opnieuw versturen, zodat de ervaring van de ontvanger ook niet zwaar wordt beschadigd. Klanten voelen zich veiliger in de wetenschap dat hun aankopen beschermd zijn, wat kan leiden tot meer loyaliteit en positieve beoordelingen.
- Concurrenten overtreffen: Het aanbieden van een verzendverzekering kan je helpen je te onderscheiden van je concurrenten. Het wordt een aantrekkelijk verkoopargument, omdat klanten toegevoegde waarde en gemoedsrust zien wanneer ze kopen bij bedrijven die de veiligheid van hun bestellingen voorop stellen.
- Minimaliseer het risico van internationaal verzenden: Verzending naar het buitenland brengt grotere risico’s met zich mee. Dat betekent dat voor e-commerce bedrijven die wereldwijd verkopen, een verzendverzekering bijzonder waardevol is. Het biedt bescherming tegen de complexiteit en onzekerheid van wereldwijd verzenden en beschermt het bedrijf tegen mogelijke problemen met betrekking tot douane, regelgeving of lange transittijden.
Verzekerd verzenden: waar kan ik een verzekering vinden?
Als je op zoek bent naar extra dekking die verder gaat dan wat je vervoerder je kan bieden, dan is het tijd om je te verdiepen in de wereld van verzendverzekeringen.
Het stroomlijnen van je e-commerce logistiek is van vitaal belang, en dat is waar het hebben van een verzekering die geïntegreerd is met je verzendplatform de zaken gemakkelijk houdt.
Met Verzend Bescherming, kun je je logistiek beheer naadloos verbinden met je verzendverzekering, waardoor je een oplossing krijgt die eenvoudig en gecentraliseerd is in slechts één oplossing.
Hoe werkt Verzend Bescherming?
Verzend Bescherming dekt je zendingen voor al het volgende, tot €5.000, gebaseerd op de orderwaarde (de volledige verkoopprijs en verzendkosten):
- Als je zending beschadigd raakt tijdens transport, inclusief waterschade.
- Als je zending tijdens het transport zoekraakt.
- Als je zending wordt gestolen, inclusief pakketdiefstal (portaalpiraterij).
- Retourkosten worden gedekt
- Kosten voor opnieuw verzenden zijn gedekt
In tegenstelling tot de meeste dekkingen van vervoerders, dekt Verzend Bescherming de volledige verkoopprijs, niet alleen de aankoopprijs van het artikel. Je krijgt ook een vergoeding voor het retourneren en opnieuw verzenden van een artikel.
Als gebruiker van Sendcloud kun je Verzend Bescherming eenvoudig inschakelen in je account, zodat al je zendingen beschermd zijn tegen schade, verlies en diefstal.
Verzend Bescherming vs standaard dekking vervoerders
Bij traditionele transportverzekeringen kan het verwerken van claims en uitbetalingen traag verlopen en veel tijd en middelen kosten.
Verzend Bescherming heeft als doel dit gedoe te verlichten en een soepel en snel proces te creëren om het claimen van verloren, beschadigde of gestolen pakketten een veel eenvoudiger proces te maken.
Dit is hoe:
- Dekking tot €5.000: Dit omvat de volledige verkoopprijs en verzendkosten, maar ook de kosten voor het terugsturen en opnieuw verzenden. Vaak dekken veel vervoerders alleen het bedrag dat het kost om het artikel te verwerven, te kopen of te maken.
- Moeilijk te dekken goederen zoals sieraden en elektronica worden wel gedekt: Veel vervoerders hebben lange lijsten met items die ze niet vergoeden, zoals juwelen en elektronica.
- Claims binnen 1 dag: Een traditionele vervoerdersverzekering doet er gemiddeld 20 dagen over om een onderzoek af te ronden. SendCloud Protection doet er gemiddeld slechts 1 dag over. We ontvangen alle benodigde gegevens om je claim te verwerken op het moment van bestellen. Als er iets mis gaat met je pakket, hoef je alleen maar een snel formulier in te vullen. Zodra het goedkeuringsproces is doorlopen, wordt de betaling direct overgemaakt op elke bankrekening wereldwijd.
- Geen minimale wachttijden: Met Verzend Bescherming zijn er geen minimale wachttijden. In plaats van te wachten op het onderzoek van de vervoerder, het onderzoek wordt intern afgehandeld, ondersteund door AI, snel vast dat de zending vermist is.
Bespaar heel veel gedoe, tijd en voorkom ontevreden klanten
Een extra verzendverzekering toevoegen aan je bestellingen is een slimme en proactieve beslissing, vooral als je waardevolle, breekbare of onvervangbare artikelen verzendt.
Sommige vervoerders bieden wel verzekeringsdekking, maar meestal dekken ze alleen artikelen met een lage waarde. Door te kiezen voor een verzendverzekering zoals Verzend Bescherming, bied je jezelf een vangnet dat gemoedsrust en bescherming biedt tegen het onverwachte.
Wil je een verzendverzekering aan je pakketten toevoegen? Lees hier dan meer over Verzend Bescherming.
Meer weten over verzendstrategieën en tips, lees dan ons artikel over e-commerce logistiek.
*Bron: Amcor