Eindhoven, 8 september 2020 – Met een bedrag van €5,90 zijn Nederlanders het minst gierig als het aankomt op verzendkosten. Gemiddeld zijn Europeanen voor een bestelling van €15,00 bereid €4,20 voor bezorging te betalen. Duitsers willen het minst uitgeven, namelijk €3,40. Dit alles blijkt uit de E-commerce Delivery Compass van Sendcloud. Het onderzoek werd uitgevoerd door Nielsen onder 8529 e-shoppers uit 8 landen, waaronder 1005 Nederlanders.
Verzendkosten belangrijke dealbreaker
Verzendkosten zijn met 81 procent nog altijd het belangrijkste element van bezorging. Het prijskaartje van bezorging weegt daarmee zwaarder dan levertijd (66%) en flexibiliteit in levering (63%). Maar liefst 58 procent van de Nederlandse consumenten geeft zelfs aan een bestelling te staken wanneer de verzendkosten voor standaard levering te hoog zijn. Toch is ruim twee derde (64%) wel bereid extra te betalen voor premium bezorgopties als same day delivery.
Gratis verzending stimuleert aankoopgedrag
Meer dan de helft van de consumenten verlaat een winkelwagentje dus wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Maar wat is ‘te hoog’? Voor een bestelling van €15,00 wil de Nederlandse consument €5,90 betalen, bij een order van €150,00 zelfs €6,90. Nederland ligt daarmee boven het Europese gemiddelde van respectievelijk €4,20 en €6,20. Desondanks zijn Nederlanders nog altijd gecharmeerd van gratis verzending: bijna tweederde (63%) is bereid een extra product toe te voegen om gratis bezorging te krijgen.
“Nederlanders zijn lange tijd verwend met gratis verzending, terwijl dit voor veel online retailers een blok aan het been is. Voor een dubbeltje extra gingen consumenten al naar de concurrent,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. “We zien nu een duidelijke verschuiving in consumentengedrag. Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten, al kan gratis verzending wel een zetje zijn om het digitale winkelmandje extra te vullen. Webgiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen, en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen.”
Over de E-commerce Delivery Compass
Sendcloud brengt de E-commerce Delivery Compass uit om retailers te voorzien van de meest actuele trends op het gebied van e-commerce logistiek. Sendcloud wil daarmee expertise op het gebied van bezorging, retouren en internationaal verzenden toegankelijk maken voor online retailers.
De E-commerce Delivery Compass is uitgevoerd door Nielsen onder 8529 deelnemers uit 8 Europese landen (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje, en het Verenigd Koninkrijk). De vragenlijst werd online afgenomen in het eerste kwartaal van 2020. Daarnaast is er in mei 2020 een aanvullend onderzoek uitgevoerd om de impact van Covid-19 te meten. Meer weten en vergelijken? Kijk op: sendcloud.nl/ecommerce-delivery-compass/
Over Sendcloud
Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van check-out tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel.
Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 15.000 klanten in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk. Dankzij het SaaS-platform is het overhandigen van een pakket niet langer een simpele, zakelijke transactie, maar een belangrijk onderdeel van de klantbeleving.
Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.
Out-of-home bezorging: Een efficiënte oplossing voor de last mile
De e-commerce-industrie bereikt een belangrijk kantelpunt. Bezorgvolumes blijven stijgen, waardoor online retailers en vervoerders geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen waaronder hoge operationele kosten en strengere duurzaamheidsvereisten. Daarnaast stijgen de klantverwachtingen…
Out-of-home bezorging wint terrein door stijgende vraag naar flexibiliteit
Eindhoven, 31 oktober 2024 – Nu het netwerk van pakketkluizen en afhaalpunten blijft groeien, zien Nederlandse consumenten out-of-home (OOH) bezorging steeds vaker als een aantrekkelijk alternatief voor levering aan huis.…
Nederlandse consument draait steeds vaker op voor retourkosten
Eindhoven, 26 maart 2024 - Betalen om te retourneren wordt steeds normaler. Eerder kondigden grote retailers als H&M, Zara en Wehkamp al aan de kosten voor het terugsturen van pakketjes…