In deze tijd waarin e-commerce logistiek booming is, is het bijna te eenvoudig om een webwinkel te starten.
Aanbieders van webshopsoftware maken het mogelijk om binnen enkele dagen een mooie online winkel te hebben staan.
Maar een webwinkel hebben staat niet direct gelijk aan een succesvol bedrijf runnen!
Tussen het live zetten van jouw webwinkel en een maandelijks salaris ligt een periode van bloed, zweet en tranen.
Er is volgens het Centraal Bureau van de Statistiek geen andere branche met zoveel jaarlijkse starters én stoppers.
Ben jij één van deze starters geweest en overweeg je nu te stoppen: lees dan eerst dit artikel.
Je webshop laten overnemen is namelijk niet iets dat je ‘even’ doet. Hier vind je daarom alles over hoe je webwinkel verkopen in zijn werk gaat.
Waarom een webshop overname?
Laten we eerst stilstaan bij de redenen voor een webshop overname. Wat maakt de aankoop van een webwinkel interessant voor een andere partij?
Een koper staat voor een ‘make or buy’ beslissing: start ik zelf en ga ik alles zelf opbouwen, of neem ik een webshop over die al omzet draait en zich (hopelijk) bewezen heeft?
Veel starters doen graag alles zelf, maar onderzoek wijst uit dat een ‘buyer’ tot 4 keer meer kans heeft om 5 jaar later nog een succesvolle webwinkel te runnen dan de ‘maker’.
Een webwinkel die zich bewezen heeft, goede Google posities bezit en al omzet draait vertegenwoordigt dus een waarde.
Dus waarom zou je de stekker uit jouw webshop trekken, als je deze kunt verkopen aan een starter die hierop kan verder bouwen?
Kun je zomaar een webwinkel verkopen?
In de praktijk zien we dat niet alle webshops verkoopbaar zijn. De leeftijd van een webwinkel en de financiële resultaten tellen mee.
Net als de bezoekersbronnen: webshops met enkel bezoekers uit Google Ads zijn minder in trek dan webwinkels met veel organische bezoekers.
Heb jij een webwinkel die goed scoort op de bovenstaande aspecten? Lees de tips op deze pagina dan goed door.
Je webshop verkoopklaar maken
Met dit artikel helpen we je graag om je webshop verkoopklaar te maken, zodat je een optimale prijs kunt vragen bij de verkoop.
Omdat niet iedereen op hetzelfde moment over verkoop gaat nadenken, zijn de tips opgedeeld in 3 termijnen.
Als je tijdig begint met de overweging van verkoop, is het wellicht mogelijk om alle tips uit te voeren en zo de webshopwaarde te maximaliseren.
Het komt echter ook vaak voor dat een online retailer snel wil of moet verkopen. Als dit bij jou het geval is, pas dan in ieder geval de tips voor de korte termijn toe.
Webshop laten overnemen op korte termijn
(Korter dan 2 maanden)
Tip 1
Zorg dat je complete en volledige documentatie hebt van de te verkopen webwinkel: denk aan financiële verslagen, een verkoopmemorandum en een overdrachtsdocument.
Tip 2
Stel samen met een boekhouder een pro forma resultatenrekening op: dit zijn verwachte omzet en kosten voor de reguliere bedrijfsvoering.
Verkopers kunnen hier bijvoorbeeld normaliseren voor eenmalige lasten en bepaalde kosten activeren om af te schrijven.
Kijk hierbij ook naar het ondernemersloon: deze zou je moeten aanpassen naar een gebruikelijk ondernemersloon.
Betaal je jezelf relatief veel of juist te weinig uit, dan verwerk je dat in de pro forma resultatenrekening.
Ga hierbij minimaal uit van de gebruikelijk-loonregeling van de Belastingdienst.
Tip 3
Heb je meerdere webwinkels in een B.V. en wordt er slechts 1 van verkocht? Stel dan een pro forma resultatenrekening op voor enkel die activiteit en wijs de reële omzet en kosten toe.
Tip 4
Overweeg afsluitend nog op welke manier je de overname juridisch vorm wilt geven. Als eenmanszaak of VOF heb je geen keuze, dat betreft altijd een activatransactie.
Indien je een B.V. hebt, kun je kiezen tussen een activatransactie en een aandelentransactie. Er zijn fiscale verschillen afhankelijk van jouw situatie.
Voordat de webwinkel vervolgens te koop wordt gezet, heb je nog 2 laatste vragen te beantwoorden: waar zet je online bedrijven te koop en wat zijn deze waard?
Je kunt hiervoor bij meerdere partijen terecht, dus verdiep je goed in de werkmethodes en selecteer de partij waar jij het beste gevoel bij hebt.
Webwinkel verkopen op middellange termijn
(2 tot 12 maanden)
Tip 1
Over het algemeen kun je de winst vergroten door een omzetstijging, door te besparen op kosten en/of door de optimalisatie van je werkkapitaal (voorraad, in- en uitgaande facturen).
Veel ondernemers hebben vooral de focus op het vergroten van de omzet. Het is belangrijk om deze focus ook te houden wanneer de keuze voor verkoop is gemaakt!
Alles wat er aan (winstgevende) omzet kan worden toegevoegd, draagt direct bij aan een hogere waarde op het moment van verkoop.
De kosten zijn een tweede belangrijke element: kostenbesparingen dragen bijna 1-op-1 bij aan de winst (gecorrigeerd voor belasting).
Kijk dus nog eens goed naar uitgaven aan:
- Advertising (is er optimalisatie mogelijk?)
- Productinkoop (levert een wisseling van leverancier iets op?)
- Huurcontracten (wanneer lopen ze af en zijn betere condities mogelijk?)
- Autokosten (zijn die echt nodig?)
- Personeel (moet je aflopende contracten wel verlengen?)
En vergeet het werkkapitaal niet. Voor veel ondernemers is dit een lastiger concept.
Door voorraad te optimaliseren en je cash zo lang mogelijk in de onderneming te houden, kan het netto werkkapitaal worden geoptimaliseerd.
Ofwel: betaal leveranciers tijdig maar niet te vroeg en voer een actief debiteurenbeheer. Het bedrag wat hiermee vrijvalt draagt bij aan de webshopwaarde.
Tip 2
Om het risicoprofiel te verlagen, kijk je onder meer naar de afhankelijkheden van de webwinkel: hoe afhankelijk is de operatie van jou?
Ben jij de enige die weet hoe alles werkt en die de contacten met leveranciers onderhoudt?
Om het risicoprofiel te verlagen kun je deze kennis en taken delegeren aan personeel of goed vast gaan leggen in documentatie.
Hetzelfde gaat op voor personeel, klanten en leveranciers: is het succes van je webwinkel te afhankelijk van 1 persoon of 1 partij?
Zorg dan dat deze wordt verminderd door alternatieven te zoeken en zo het risico te spreiden.
Tip 3
Spelen er juridische problemen? Handel die dan zo spoedig mogelijk af!
Dat zal eenmalig geld kosten, maar kopers zullen de potentiële kostenpost waarschijnlijk (nog) hoger inschatten en hun bod aanpassen.
Tip 4
Afspraken met leveranciers en klanten liggen vaak niet vast. Zorg ervoor dat je kortingsregelingen vastlegt en dat ze overdraagbaar zijn.
Veel leveranciers hanteren ‘change of control’ clausules waardoor afspraken niet zonder meer kunnen worden overgedragen.
Zoek dit uit en bedenk hoe je hier in het verkoopproces mee omgaat.
Tip 5
Zijn aanwezige arbeidsovereenkomsten duidelijk en schriftelijk vastgelegd?
Een koper heeft de plicht om personeel tegen minimaal dezelfde voorwaarden mee over te nemen.
Ook in het geval van een activa transactie, dus zorg dat kopers risico’s beperkt blijven.
Tip 6
De administratie van webwinkels is relatief eenvoudig, maar het ontbreken van een complete administratie beperkt het inzicht van een koper.
Dat is een risico en zal snel leiden tot een lagere verkoopprijs, dus zorg dat de administratie goed op orde is.
Een belangrijk onderdeel van de administratie is de boekhouding.
Als je de webwinkel kan aanbieden met minimaal 1 jaar aan schone cijfers, die zijn bevestigd in een jaarverslag door je accountant, dan sta je een streepje voor.
Sommige ondernemers betalen wel eens wat privé kosten vanuit de zaak of nemen investeringen in 1 jaar als kosten, terwijl ze afgeschreven kunnen worden.
Het verkoopt makkelijker wanneer de cijfers voor zichzelf spreken. Alles wat uitgelegd moet worden, zal waarschijnlijk maar ten dele worden aangenomen.
En dat drukt de verwachte overnameprijs.
Webshop op de lange termijn verkopen
(langer dan 12 maanden)
Tip 1
Veel webwinkels worden gestart als eenmanszaak of VOF en daar zijn goede redenen voor, zoals startersvoordelen.
Maar zodra de webwinkel wordt verkocht, zijn dit geen optimale constructies: over de winst bij verkoop moet dan (inkomsten)belasting worden afgedragen.
Als de verkoper een Holding (B.V.) heeft met daaronder een Werkmaatschappij (B.V.) waarin de webwinkel is ondergebracht, kan de webwinkel via een aandelenoverdracht worden overgedragen.
In dat geval geniet de verkoper van deelnemingsvrijstelling: de winst belandt dan zonder heffingen van de Belastingdienst in de Holding van de verkoper.
Uiteraard accepteert de Belastingdienst niet dat de rechtsvorm kort voor de overname wordt aangepast om fiscale redenen. Je moet hier rekening houden met een termijn van 3 jaar.
Tip 2
Om de toekomstige winst van je webwinkel te waarborgen is het goed om te onderzoeken of er toetredingsbarrières zijn die je in jouw markt kunt opwerpen.
Zo kun je verhinderen dat nieuwe partijen eenvoudig tot deze markt toetreden en met jouw webwinkel gaan concurreren.
Een eigen uniek assortiment is hiervoor een goede manier. Kun je (regionale) exclusieve distributierechten verwerven voor een deel van je assortiment?
Of wellicht kun je een eigen merk of product ontwikkelen en toevoegen aan je assortiment.
Zorg dan ook dat het intellectueel eigendom hiervan goed wordt vastgelegd, zodat het mee verkocht kan worden.
Tip 3
De samenstelling van het verkeer op je website heeft invloed op het risicoprofiel.
Webwinkels die afhankelijk zijn van Google Ads hebben een grotere afhankelijkheid dan webshops die bezoekers ontvangen via organische, directe of nieuwsbrief bronnen.
Als de verhouding tussen deze kanalen verbeterd kan worden, verlaag je het risicoprofiel wat bijdraagt aan de waarde van je webwinkel.
Tot slot: veel succes met de verkoop van je webshop
We hopen dat dit artikel je voorzien heeft van de belangrijkste tips die je niet mag vergeten bij de verkoop van je webshop.
Of je je webwinkel nu wilt laten overnemen op de korte of lange termijn, er zijn dus altijd wel stappen om te nemen.
Zoals je ziet komt er aardig wat bij kijken, dus schroom niet om een professionele partij in de arm te nemen voor advies.
Veel succes met de verkoop van je webshop! Mocht je verder nog vragen, plaats dan gerust een comment bij dit artikel. We helpen je graag.
Over de auteur
Sander Scholten is mede-oprichter van WebshopOvername.nl en gespecialiseerd in e-commerce overnames. WebshopOvername is het platform voor webwinkel- en website verkopen, waar grote trajecten actief worden ondersteund met overnameadvies. Sander heeft een studie in M&A and Valuation gevolgd aan de RUG en is als register valuator (RV) aangesloten bij het NIRV.
P.S. lees ook ons artikel met de 15 belangrijkste e-commerce trends voor 2020